Το μέλλον της ΑΝΕΝ

Το ακτοπλοϊκό περιβάλλον στη χώρα μας την τελευταία περίοδο αλλάζει. Μονοπώλια και εμπάργκο στις γραμμές πλέον δεν υπάρχουν και ο ανταγωνισμός ολοένα και γίνεται εντονότερος. Σ’ αυτό το περιβάλλον καλείται να επιβιώσει η ΑΝΕΝ Η Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία του Νότου, κόρη, όπως εύστοχα την έχει χαρακτηρίσει ο Σεβασμιότατος Κισάμου και Σελίνου Ειρηναίος, της ΑΝΕΚ τα τελευταία πέντε χρόνια, από την ημέρα της ίδρυσής της δηλαδή, συνδέει το Καστέλι με τα Αντικύθηρα, τα Κύθηρα, τη Λακωνία, τη Μεσσηνία και τον Πειραιά. Οι αναπτυξιακοί στόχοι της ΑΝΕΝ συμβαδίζουν με τους στόχους των φορέων που συμμετέχουν στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας (19 Δήμοι και 2 Νομαρχίες-Νομαρχία Μεσσηνίας, Νομαρχία Χανίων, Δήμος Κισάμου, Καλαμάτας Κ.Λ.Π.) αλλά και με τους στόχους της ΑΝΕΚ η οποία κατέχει το 19% των μετοχών της. Η εταιρεία έως σήμερα πέρασε όλα αυτά τα χρόνια πολλά και άντεξε αλλά πλέον τα πράγματα δυσκολεύουν. Σημειώνεται ότι «η εταιρεία στη διάρκεια της πενταετούς δραστηριοποίησής της έχει μεταφέρει πάνω από 480.000 επιβάτες, 125,000 Ι.Χ. και 21.800 φορτηγά και λεωφορεία. Τα οικονομικά αποτελέσματα του οκταμήνου ήταν πολύ ενθαρρυντικά. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η αύξηση των εσόδων για το 2005 συγκριτικά με το 2002 ήταν 55,77%, με το 2003 12,95% και με το 2004 κυμάνθηκε στα 22,75%». Η ΜΥΡΤΙΔΙΩΤΙΣΣΑ, το πλοίο της ΑΝΕΝ πρέπει να αποσυρθεί σιγά σύμφωνα με το νόμο και για να συνεχίσει να υπάρχει η εταιρεία θα πρέπει να αντικατασταθεί και να αναβαθμιστούν οι παρεχόμενες προς το επιβατικό κοινό υπηρεσίες. Όλοι συμφωνούν πως η δημιουργία της εταιρείας συνέβαλε τα μέγιστα στην αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών. Ποιο είναι το ζητούμενο λοιπόν για να συνεχίσει να υπάρχει η εταιρεία; Σύμφωνα με τη διοίκηση της ΑΝΕΝ «αποτελεί μονόδρομο η απελευθέρωση των ναύλων της οικονομικής θέσης και εκτιμάται ότι η πολιτεία θα πρέπει να καθορίσει το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες. Ακόμα θα πρέπει άμεσα να προκηρυχθούν οι πενταετής συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας αφού το Υπουργείο λάβει σοβαρά υπόψη του την εν γένει συμπεριφορά των ακτοπλοϊκών εταιρειών κατά την πρόσφατη θερινή περίοδο και να ενισχύσει εκείνες που εξυπηρέτησαν με σεβασμό το επιβατικό κοινό. Κρίνεται σκόπιμο να αποσαφηνίσει άμεσα ο Υπουργός Ε.Ν. εάν σκοπεύει να υλοποιήσει τις εξαγγελίες του στις οικονομικές εφημερίδες για την εξασφάλιση δανείων με περίοδο χάριτος και χαμηλό επιτόκιο. Τέλος σε αυτή την προσπάθεια πρέπει να συμπαραταχθούν οι Νομαρχίες και οι Δήμοι που μετέχουν ως εταίροι στην ΑΝΕΝ LINES διότι οποιαδήποτε ολιγωρία ή μη ενεργός συμμετοχή εκ μέρους κάποιου εξ’ αυτών σε αυτή την προσπάθεια ίσως και να οδηγήσει την εταιρεία σε περιπέτειες και αυτό είναι κάτι που σίγουρα δεν θα το ήθελαν οι 3.000 μέτοχοι κάτοικοι των περιοχών». Σε ό,τι αφορά τώρα τη στάση που θα πρέπει να τηρήσουν οι μέτοχοι της εταιρείας προκειμένου η ΑΝΕΝ να συνεχίσει να υπάρχει και να συνδέει την Κρήτη με τα Αντικύθηρα, τα Κύθηρα, την Πελοπόννησο και τον Πειραιά όλοι συμφωνούν ότι συντονισμένα θα πρέπει να πιέσουν προς όλες τις κατευθύνσεις προκειμένου οι αρμόδιοι, και κυρίως το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, να πειστούν ότι η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών από την ΑΝΕΝ με την αγορά νέου πλοίου είναι αναγκαία. Συγκεκριμένα ο νομάρχης Χανίων Γιώργος Κατσανεβάκης δηλώνει πως από την πλευρά της η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χανίων ήδη πιέζει το Υπουργείο προς αυτή την κατεύθυνση και συγκεκριμένα τον Υπουργό Μανόλη Κεφαλογιάννη, από τον οποίο αναμένει να αναγνωρίσει και ως Κρητικός το ρόλο που παίζει η ΑΝΕΝ στην ανάπτυξη της περιοχής. Παράλληλα ο νομάρχης Χανίων συνδέει το θέμα με τη δημιουργία της Ιωνίας Οδού και την αναβάθμιση του λιμανιού του Καστελίου. Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μεσσηνίας δια του νομάρχη κ. Δημήτρη Δράκου τονίζει ότι όλο αυτό το διάστημα τα θετικά βήματα που έχουν γίνει είναι πολύ σημαντικά, όμως πρέπει τώρα να γίνει ένας νέος αγώνας. Στόχος η ανάπτυξη των περιοχών και η σύνδεση της Κρήτης, της Μεσσηνίας, της Λακωνίας και των Κυθήρων. Διαβεβαιώνει ο κ. Δράκος ότι η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μεσσηνίας θα συνεχίσει να στηρίζει με όλες της τις δυνάμεις την εταιρεία και με τη συνεισφορά κεφαλαίου για την αγορά νέου πλοίου. Η Έπαρχος Κυθήρων κα. Χριστίνα Φατσέα επισημαίνει ότι είναι αναγκαία η γενναία επιδότηση της ΑΝΕΝ από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, προκειμένου να αναβαθμιστούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες και να υλοποιηθεί η προοπτική της αντικατάστασης του πλοίου ΜΥΡΤΙΔΙΩΤΙΣΣΑ. Ο νομάρχης Πειραιά κ. Γιάννης Μίχας χαρακτηρίζει την περίοδο δύσκολη και τονίζει: «Η Νομαρχία Πειραιά στηρίζει την εταιρεία. Αντιλαμβανόμαστε ότι πρέπει δυστυχώς να υποκαταστήσουμε την Πολιτεία. Είναι υποχρέωσή της να καλύψει την περιοχή ακτοπλοϊκά, αλλά φοβάμαι ότι αυτό θα το αναλάβουμε εμείς. Γι’ αυτό το λόγο η Νομαρχία Πειραιά είναι σε συνεννόηση με όλους τους άλλους φορείς που έχουν αναλάβει την πρωτοβουλία για την αγορά νέου πλοίου που θα αναβαθμίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες και θα συμβάλει στην ανάπτυξη “ξεχασμένων” περιοχών». Συμπέρασμα: το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας θα πρέπει να αξιολογήσει την προσφορά της ΑΝΕΝ στην ανάπτυξη των εμπλεκόμενων περιοχών από την ημέρα της ίδρυσης της εταιρείας. Η λειτουργία της ΑΝΕΝ ουσιαστικά συνέδεσε «ξεχασμένες» περιοχές με την υπόλοιπη Ελλάδα. Είναι στη διάθεση του Υπουργείου πλέον και στη διακριτική του ευχέρεια το να παραμείνουν αυτές οι περιοχές ζωντανές και να συνεχίσουν την πορεία ανάπτυξης των τελευταίων ετών.