Οι παγίδες είναι πολλές
Αν έχεις τύχη και δρόμους… διάβαινε λέει η καθημερινότητα για όσους κυρίως το καλοκαίρι, διασχίζουν το οδικό δίκτυο του νομού Χανίων. Η παλιά Εθνική από τον Κλαδισσό μέχρι και το Γεράνι αλλά και η νέα εθνική οδός είναι από τους δρόμους που κρύβουν πολλές παγίδες. Οι κίνδυνοι είναι πολλοί και τα τροχαία ατυχήματα συχνότατα.Φυσικά σε αυτά θα προστεθούν μοιραία και σοβαρά τροχαία που «γράφουν» την ιστορία του οδικού δικτύου. Η έλλειψη φωτισμού σε κόμβους και διασταυρώσεις, οι πολλοί κάθετοι δρόμοι που τέμνουν την εθνική σε όλο της το μήκος και η ανυπαρξία διαχωριστικών διαζωμάτων είναι μερικοί από τους παράγοντες που ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό-πάντα σε άμεση συνάρτηση με την ταχύτητα- για τα τροχαία ατυχήματα που έχουν συμβεί κατά καιρούς. Ο ΠΑΛΙΟΣ ΔΡΟΜΟΣ Στην παλιά εθνική οδό Χανίων – Κολυμπαρίου οι κίνδυνοι είναι περισσότεροι τους καλοκαιρινούς μήνες καθώς τα περισσότερα κέντρα διασκέδασης, ταβέρνες κλπ. βρίσκονται στο κομμάτι Χανιά –Πλατανιάς που παρουσιάζει ιδιαίτερα αυξημένη κίνηση. Τα περισσότερα μεσαίου και μικρού μεγέθους ξενοδοχεία της περιοχής δε διαθέτουν χώρους στάθμευσης τουριστικών λεωφορείων με αποτέλεσμα να επιβιβάζουν και να αποβιβάζουν τουρίστες στη μέση του δρόμου παρακωλύοντας την κυκλοφορία και θέτοντας σε κίνδυνο τους πεζούς. Πρόβλημα υπάρχει και με τη διαγράμμιση που έχει αποχρωματιστεί σε αρκετά σημεία και δεν είναι ορατή τόσο η διπλή διαχωριστική γραμμή όσο και οι διαβάσεις πεζών. Πολλές προσβάσεις είτε από κάθετες οδούς, είτε από ιδιωτικές θέσεις και χώρους πάρκινγκ, αυξημένη κυκλοφορία πεζών, ελλιπής φωτισμός, ανυπαρξία πεζοδρομίων έχουν επισημανθεί κατ’ επανάληψη ως παράγοντες επικινδυνότητας. Πολλά τροχαία ατυχήματα έχουν συμβεί σε σημεία όπως η λεγόμενη «κακή στροφή» στον Κάτω Σταλό ή στον Μακρύ Τοίχο στο ύψος του σούπερ μάρκετ Μαρινόπουλος όπου λόγω της κλίσης του δρόμου τα αυτοκίνητα είναι εύκολο να εκτραπούν αν κινούνται με αυξημένη ταχύτητα. Στο σημείο αυτό καταγράφονται δεκάδες τροχαία. Ο ΝΕΟΣ ΔΡΟΜΟΣ Η νέα εθνική οδός έχει το χαρακτηριστικό να διατηρεί ακόμη αρκετές κάθετες οδούς, να μη φωτίζεται επαρκώς ακόμη και σε τμήματα που παραδόθηκαν πρόσφατα στην κυκλοφορία όπως το κομμάτι από τον κόμβο Σούδας μέχρι τον κόμβο Μουρνιών ενώ με το να λειτουργούν παράλληλες οδοί στην εθνική, πολλές φορές υπάρχει σύγχυση στους οδηγούς ως προς το αντίθετο ρεύμα με κίνδυνο τροχαίου ατυχήματος. Είχαμε αρκετά θανατηφόρα ατυχήματα στη διασταύρωση Νεροκούρου και παλαιότερα στον κόμβο της Σούδας πριν γίνει ανισόπεδος. Φωτισμός δεν υπάρχει στον κόμβο Πλατανιά, στον κόμβο Ταυρωνίτη, Νέας Κυδωνίας και αλλού με αποτέλεσμα στα σημεία αυτά να υπάρχει αυξημένη επικινδυνότητα. Από Καβρό μέχρι Γεωργιούπολη έχουν γίνει σημαντικές βελτιώσεις όπως ο φωτισμός και οι παράλληλες οδοί που λειτουργούν εκατέρωθεν των δύο ρευμάτων κυκλοφορίας, όμως παρόλα αυτά υπάρχουν ακόμη επικίνδυνες προσβάσεις στην εθνική – παράνομες και νόμιμες. Εκεί χρειάζονται ανισόπεδοι κόμβοι ή υπόγειες διαβάσεις πεζών, πέρα από ένα- δύο σημεία όπως το ξενοδοχείο Pilot που έχει φτιάξει από μόνο του υπόγειες διαβάσεις πεζών, καθώς οι παραθεριστές είναι αναγκασμένοι να διασχίζουν την εθνική οδό για να περάσουν απέναντι. Παλαιότερα είχαμε πολλές παρασύρσεις πεζών, όμως ο σχετικά πρόσφατος φωτισμός στο συγκεκριμένο κομμάτι του κόμβου της Γεωργιούπολης σίγουρα βοήθησε στη μείωση των ατυχημάτων. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΛΛΑ… Πρόταση προς τις αρμόδιες υπηρεσίες να δημιουργηθούν ανισόπεδοι κόμβοι επί της εθνικής στο ύψος των Βρυσών, των Αγίων Πάντων, των Αρμένων, της Γεωργιούπολης και του Καβρού, με παράλληλες οδούς βέβαια, για να εκλείψουν τα προβλήματα έχει μείνει γράμμα κενό. Δυστυχώς υπάρχουν ακόμη πολλοί κάθετοι δρόμοι προς την εθνική που λειτουργούν παράνομα ή νόμιμα όπως στη διασταύρωση της Γεωργιούπολης, στον κόμβο του Καβρού, στις διασταυρώσεις των Αγίων Πάντων, των Βρυσσών, των Αρμένων, στα Μεγάλα Χωράφια, στο Πλατάνι και αλλού λειτουργούν και μάλιστα εξυπηρετούν και πολλά χωριά. Σε όλους τους ισόπεδους κόμβους και τις διασταυρώσεις η ανώτατη ταχύτητα ορίζεται στα 60 χλμ. προκαλώντας διαμαρτυρίες πολλών για το όριο αυτό ταχύτητας σε εθνική οδό. Σε περίπτωση όμως που κάποιος παραβιάσει το στοπ, και ο άλλος που κινείται στην εθνική έχει αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα, οι συνέπειες του ατυχήματος θα είναι πολύ μεγαλύτερες από τις αντίστοιχες με μικρότερες ταχύτητες. Υπό αυτές τις συνθήκες θα έπρεπε όπου είναι δυνατόν τεχνικά, να τοποθετηθούν κατά μήκος της εθνικής διαχωριστικές μπάρες ή έστω μονή μπάρα για να αποφευχθούν οι μετωπικές συγκρούσεις που είναι και οι πλέον φονικές. Σε γενικές γραμμές οι οδηγοί που έχουν ο καθένας διαφορετική οδική συμπεριφορά και νοοτροπία, πρέπει πάντα να προσέχουν όταν κινούνται στην εθνική οδό- παλιά και νέα- καθώς οι κίνδυνοι είναι πολλοί και διαφορετικοί, ενώ δε λείπει και ο αστάθμητος παράγοντας όπως η είσοδος στο οδόστρωμα κοπαδιών ή και μεμονωμένων ζώων.