Κυκλοφοριακή μελέτη: Θα λύσει το πρόβλημα;

Τα τελευταία χρόνια είναι γεγονός πως ένα από τα πλέον σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η πόλη των Χανιών είναι αυτό του κυκλοφοριακού. Όσες ρυθμίσεις κι αν έχουν γίνει και όποια μέτρα κι αν έχουν ληφθεί από το Δήμο Χανίων σε παράλληλη συνεργασία και με άλλους φορείς όπως το Πολυτεχνείο Κρήτης δεν έχουν φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Τα μποτιλιαρίσματα σε κεντρικές οδικές αρτηρίες όπως η Κυδωνίας, η Αποκορώνου, η Τζανακάκη είναι καθημερινό φαινόμενο, ενώ τους καλοκαιρινούς μήνες και κυρίως τον Αύγουστο τα Χανιά σε ότι αφορά το κυκλοφοριακό, θυμίζουν Αθήνα σε ώρα αιχμής. Συν τοις άλλοις, τα διπλοπαρκαρίσματα αλλά και η τεράστια έλλειψη χώρων στάθμευσης διογκώνουν το πρόβλημα του οποίου πλέον η λύση θυμίζει γόρδιο δεσμό και αποτελεί πια στοίχημα για την εκάστοτε Δημοτική αρχή. Αυτό λοιπόν το στοίχημα έχει βάλει και η σημερινή Δημοτική Αρχή του Δήμου Χανίων. Σύμφωνα με τα όσα μας δήλωσε ο Αντιδήμαρχος Χανίων κ. Άρης Παπαδογιάννης, η μελέτη οργάνωσης κυκλοφορίας και στάθμευσης του Πολεοδομικού συγκροτήματος Χανίων – Σούδας είναι μια μελέτη που προτείνει βραχυπρόθεσμα μέτρα διαχειρίσεις του υφιστάμενου οδικού δικτύου όπως μονοδρομήσεις, διαμορφώσεις ισόπεδων κόμβων, σήμανση και σηματοδότηση. Το Γ.Π.Σ. Χανίων – Σούδας αποτέλεσε τη βάση για την ιεράρχηση του οδικού δικτύου. Γνωρίζουμε βεβαίως ότι το Γ.Π.Σ. προτείνει σ’ ένα μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα το βασικό δίκτυο της πόλης. Το Γ.Π.Σ. μετά από υποδείξεις ειδικότερων μελετών υπόκειται σε τροποποιήσεις ειδικότερα δε όταν αυτές αφορούν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που δεν είναι σαφώς οριοθετειμένες. Οι προτάσεις της κυκλοφοριακής μελέτης είναι προφανές ότι δεν θα μπορούσαν να υποβληθούν λαμβάνοντας υπόψη μη υλοποιημένα έργα. Η κυκλοφοριακή μελέτη αποτελεί ειδικότερη μελέτη η οποία αναλύει την κυκλοφοριακή ικανότητα και υποδεικνύει την καλύτερη κυκλοφοριακά λύση. Είναι μια μελέτη δυναμική, προβλέπει παρεμβάσεις, εφαρμόζεται, παρακολουθείται και συνεχώς επικαιροποιείται. Στις φάσεις εφαρμογής της μελέτης οι πεζοδρομήσεις θα γίνουν με απλά φυσικά εμπόδια και πινακίδες ώστε να δοθεί χρόνος για τις τροποποιήσεις του Γ.Π.Σ. Εκπονείται σε δύο φάσεις Α & Β σύμφωνα με τις οδηγίες της Δ/νσης Μελετών Έργων Οδοποιίας της Γ.Γ.Δ.Ε. και της Δ/νσης Συγκοινωνιακών Έργων της τ.12ης ΠΥΔΕ . Η Α’ φάση της μελέτης εγκρίθηκε στο σύνολό της, δόθηκε εντολή από τη ΔΜΕΟ στους μελετητές μετά από την πρόταση - έγκριση του Δ.Σ. του Δήμου Χανίων για την πεζοδρόμηση της Τζανακάκη ώστε να αποφευχθούν ακυρώσεις και επανακατασκευές έργων που θα ήταν απαραίτητα να γίνουν σε μεταγενέστερο χρόνο και περιλαμβάνει την απογραφή της υφιστάμενης κατάστασης, τους χάρτες και πίνακες της ανάλυσης, την έκθεση που θα συνοδεύει αυτούς καθώς επίσης και την προκαταρκτική πρόταση κυκλοφοριακής ρύθμισης και στάθμευσης. Είναι προφανές ότι απαιτούνται συμπληρωματικές μελέτες πχ. Σύνδεση οδικού δικτύου της πόλης με τον κόμβο Μουρνιών, η ολοκλήρωση του κόμβου Κλαδισού , μελέτες που δεν είναι στο συμβατικό αντικείμενο αυτής της μελέτης. Στην εγκεκριμένη Α’ φάση της κυκλοφοριακής μελέτης υπάρχει πρόβλεψη για τη διευκόλυνση πεζών και ποδηλάτων. Μετά από προσωπική επιθυμία του Δημάρχου προωθείται η ανάθεση μελέτης εφαρμογής για δίκτυο ποδηλατοδρόμων στην πόλη των Χανίων αφού το εδαφικό ανάγλυφο βοηθάει σε μεγάλο βαθμό την εφαρμογή του, μειώνει τον αριθμό των αυτοκινήτων μέσα στην πόλη και ταυτόχρονα μειώνει των αριθμό των απαιτούμενων θέσεων στάθμευσης. Η Β’ φάση περιλαμβάνει τη μελέτη εφαρμογής της οριστικής πρότασης της Α φάσης ως προς της κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και τη στάθμευση όπως αυτή θα έχει εγκριθεί τελικά από τον Εργοδότη. Έχει εγκριθεί στις 31 Μαρτίου 2003 η Α’ φάση της μελέτης από το ΥΠΕΧΩΔΕ. Αναμένεται η έγκριση της Β’ φάσης της οριστικής μελέτης. Η αποτελεσματικότητα πάντως της προαναφερόμενης μελέτης θα κριθεί στην πράξη. Είναι γεγονός ότι υπάρχουν και ενστάσεις και για το λόγο αυτό το ΤΕΕ Τμήμα Δυτικής Κρήτης, θεωρώντας ότι η συγκεκριμένη μελέτη δεν θα λύσει το πρόβλημα των Χανίων απέστειλε έγγραφο στον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιά, με το οποίο ζητά όπως κατέλθει στα Χανιά ο Δ/ντής Μελετών Έργων Οδοποιίας ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Θ. Πανουτσόπουλος, για να διαπιστώσει: «Το μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα της συμφόρησης των κεντρικών οδικών αρτηριών της πόλης των Χανίων, επειδή όλα τα αυτοκίνητα τα οποία κινούνται από την ανατολική αστική πλέον περιοχή του Ακρωτηρίου προς την δυτική αστική – τουριστική περιοχή Χανιά – Κολυμβάρι και αντιστρόφως διέρχονται αναγκαστικά από το κέντρο της πόλης. Το πρόβλημα αυτό φαίνεται ότι δεν αντιλήφθησαν, φαίνεται, οι μελετητές και πρότειναν πεζοδρομήσεις τμημάτων κεντρικών οδικών αρτηριών της πόλης που είναι και τμήματα των παλαιών Εθνικών Οδών που την διασχίζουν, χωρίς παράλληλα να προτείνουν παρακάμψεις του κέντρου της πόλης για την μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου» Παράλληλα το ΤΕΕ εκτιμά ότι για να συμπληρωθεί η κυκλοφοριακή μελέτη θα πρέπει να συμπεριλάβει σύμφωνα με τη σύμβαση: 1. Τη σύνδεση της πόλης των Χανίων με τον ΒΟΑΚ στον κόμβο Μουρνιών ώστε να καταστεί ευχερής και ταχεία η είσοδος στην πόλη των Χανίων και η έξοδος προς τον ΒΟΑΚ και το Νοσοκομείο 2. Την ολοκλήρωση του κόμβου Κλαδισσού μαζί με τη σύνδεση – ανακαίνιση - βελτίωση και επέκταση της οδού Γογονή προς Ακρωτήρι για να μειωθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος του κέντρου της πόλης 3. Την ανάγκη άμεσης βελτίωσης των συνθηκών κυκλοφορίας στην πόλη των Χανίων με την κατασκευή του κόμβου Κλαδισσού και τη σύνδεση της πόλης των Χανίων με τον ΒΟΑΚ με βάση τις εκπονηθείσες από το ΥΠΕΧΩΔΕ μελέτες με ένταξη τους στα ε΄ργα του ΒΟΑΚ - Γ΄ΚΠΣ – ΥΠΕΧΩΔΕ. Περαιτέρω καθυστέρηση κατασκευής και λειτουργίας των έργων αυτών, πέραν της ταλαιπωρίας που υφίστανται σήμερα οι πεζοί και οι οδηγοί οχημάτων, συνεπάγεται και σημαντικούς κινδύνους σε περίπτωση φυσικών καταστροφών. 4. Την ανάγκη εκπόνησης των μελετών επέκτασης της οδού Γογονή προς Ακρωτήρι και της νότιας οριακής οδού για την προετοιμασία ένταξης των αντίστοιχων έργων στο Εθνικό Πλαίσιο Στήριξης 2007-2013 (Δ’ ΚΠΣ)