Ανταγωνιστικότητα Χανιωτικων επιχειρήσεων
Το θέμα αυτό είναι πάνω από όλα επίκαιρο και πολυδιάστατο. Αν ασχοληθούμε με τις ντόπιες επιχειρήσεις μπορούμε εύκολα να κάνουμε τις παρακάτω διαπιστώσεις: 1. Υπάρχουν μεγάλες ευθύνες στους επιχειρηματίες. 2. Η τοπική αυτοδιοίκηση βρίσκεται μακριά από τις ΜΜΕ. 3. Συνολικά οι τοπικοί παράγοντες και εκλεγμένοι βουλευτές βρίσκονται μακριά από τις ΜΜΕ. 4. Οι καταναλωτές δεν στηρίζουν την τοπική οικονομία. Ας αναλύσουμε κάθε παράμετρο ξεχωριστά Οι ευθύνες των επιχειρηματιών Οι ντόπιοι επιχειρηματίες σε ένα γενικό πλαίσιο και στη μεγάλη τους πλειοψηφία έχουν πολλές αδυναμίες. Αυτές πηγάζουν από τον τρόπο που πραγματοποιούν τις επενδύσεις τους, τον τρόπο λειτουργίας τους και τις ίδιες τους προσωπικές δυνατότητες - μόρφωση, ενημέρωση, οικονομική διαχείριση κ.α. Πιστεύω ότι δεν θα έπρεπε κανείς να γίνεται επιχειρηματίας –επαγγελματίας - επιτηδευματίας σε οποιοδήποτε τομέα χωρίς να παρακολουθήσει υποχρεωτικά μαθήματα για να γνωρίζει: τι αγοράζει, τι πουλάει, σε ποιες τιμές, πως θα οργανώσει την επιχείρηση του, που θα τοποθετήσει και πως τα προϊόντα του, πως θα διαχειρίζεται τα οικονομικά του, πως θα κοστολογεί, πως θα επικοινωνεί με τους προμηθευτές του και τους πελάτες του. Επίσης η επιχείρηση του πρέπει να είναι «συνδεδεμένη» με την σύγχρονη τεχνολογία και οπωσδήποτε μέρος ενεργό της τοπικής κοινωνίας. Σε αυτό τον τομέα περιλαμβάνεται και η έλλειψη εξειδικευμένων εργαζομένων με θεωρητική και τεχνική κατάρτιση και ενός σύγχρονου φορέα προώθησης και πάταξης της ανεργίας. Ίσως βέβαια και η μέση και ανώτερη εκπαίδευση να οδηγεί χιλιάδες νέους σε λάθος κατευθύνσεις και επαγγέλματα. Τοπική Αυτοδιοίκηση Η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να αποδεχθεί τις ευθύνες της και να προχωρήσει γενναίες αποφάσεις για την καλύτερη λειτουργία της αγοράς. • Να λυθεί επιτέλους το κυκλοφοριακό πρόβλημα το οποίο συζητιέται εδώ και 5-6 χρόνια χωρίς να προχωράει για ασήμαντους και μικροπρεπείς λόγους οδηγώντας μια ολόκληρη πόλη σε ασφυξία. • Να εξευρεθεί 2ος χώρος parking και να υλοποιηθεί άμεσα. • Να προχωρήσουν τα έργα στην Παλιά Πόλη άμεσα και να επεκταθούν σε όλη αυτή αναδεικνύοντας της σε ένα κόσμημα για εμάς και τους τουρίστες μας –βλ. Ρόδος-. Να προχωρήσουν τα έργα αποκατάστασης της Δυτικής Τάφρου, το γκρέμισμα του Ξενία η ανάδειξη των τειχών μέσα στην πόλη πλέον και να προχωρήσουν σε γενναίες κατεδαφίσεις όλων των παράνομων κτισμάτων ανεξαρτήτου έτους ανέγερσης. Το αποτέλεσμα-ανεξαρτήτου αντιδράσεων και κόστους- θα είναι εκπληκτικό και ανεπανάληπτο. Φυσικά τα παραπάνω αφορούν και την αρχαιολογική υπηρεσία η οποία ναι μεν προσπαθεί αλλά βασανιστικά αργά! • Πρέπει οπωσδήποτε να μεταφερθούν οι αφετηρίες των αστικών και υπεραστικών λεωφορείων εκτός κέντρου πόλεως διότι δυστυχώς η επιβάρυνση στο κυκλοφοριακό είναι τεράστια. Επίσης η κυκλοφορία mini-bus είναι μια σύγχρονη και ευέλικτη κίνηση η οποία θα απέδιδε κέρδη και ευκολίες. • Από την μεριά του Δήμου χρειάζονται να γίνουν δεντροφυτεύσεις, πάρκα, πλατείες μνα καθαρίζονται συχνά οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια-τα σκαλάκια της Δημοτικής Αγοράς- να μην καταλαμβάνονται τα πεζοδρόμια από κάθε λογής εμπορεύματα. • Η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση έχει μεγάλη ευθύνη για το μη έλεγχο λειτουργίας και αδειοδότησης μεγάλων επιχειρήσεων όπως Jumbo και διάφορα Super Market. Δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχουν άδειες σε πολλές επιχειρήσεις ή να μην ελέγχονται ποτέ για την χρήση τους ή την καθαριότητα τους ή για τα προϊόντα που εμπορεύονται. Επίσης την μεγάλη πληγή των λαϊκών αγοριών που προσφάτως κληρονόμησε η νομαρχία δεν μπορεί να την διαχειριστεί σωστά αφήνοντας ανεξέλεγκτη μια κατάσταση που δεν τιμάει τους ντόπιους επιχειρηματίες και αυτούς που ψηφίσαμε για ένα καλύτερο μέλλον. Γιατί δε μεταφέρεται η λαϊκή της Μινώος που είναι κατάφορα παράνομη λόγω ιστορικού και εμπορικού κέντρου. Γιατί δεν μας δίνονται στον Εμπορικό Σύλλογο μητρώο των «επιχειρηματιών» των λαϊκών; Γιατί συνεχώς υπάρχουν στις λαϊκές προϊόντα προς πώληση που απαγορεύονται από το νόμο; Γιατί το ΣΔΟΕ δεν ελέγχει τα παραστατικά αγοράς και πώλησης αυτών των προϊόντων; Δεν μπορούμε να καταλάβουμε για ποιον λόγο δεν προστατεύονται τα συμφέροντα των ντόπιων επιχειρηματιών και αφήνονται κάποια κυκλώματα - και σε περιφερειακούς Δήμους - να εμπορεύονται μέχρι και άδειες στις λαϊκές σε ποσά των € 60.000! Βουλευτές και Πολιτικοί Φορείς Χωρίς να υπάρχει καμία διάθεση μικροκομματικής ή οποιαδήποτε πολιτικής θέσης θα ήθελα να καυτηριάσω την στάση των βουλευτών μας εδώ και πολλά χρόνια όπου την «αγορά» την επισκέπτονται μόνο προεκλογικά και αυτό μόνο για δημόσιες σχέσεις και όχι για να ακούσουν τα προβλήματα της. Γιατί βρίσκονται μακριά από την τοπική οικονομία, γιατί δεν είναι κοντά στον μικρομεσαίο έμπορο, βιοτέχνη, επαγγελματία; Γιατί δεν μπορούν επιτέλους να συνεννοηθούν και να συντονιστούν μαζί με τον Νομάρχη, Δημάρχους, προέδρους επιμελητηρίων, φορείς για να έχουμε ένα υπερκομματικό αποτέλεσμα για την επιβίωση των ΜΜΕ. Πρέπει να κλείσουν πρώτα οι μισές να υπάρξει ανεργία στους νέους, να μην υπάρχει επαγγελματικό μέλλον και να ξενιτεύονται τα καλύτερα «μυαλά» μας για να συνειδητοποιήσουν τις συνέπειες; Οι ΜΜΕ ζητούν λύση στα προβλήματα τους ανεξαρτήτου πολιτικής τοποθέτησης και ιδεολογίας η τοπική οικονομία έχει μπει σε βαθιά κρίση και οι συνέπειες θα είναι σύντομα ορατές και έντονες. Οι βουλευτές μας πρέπει να γνωρίζουν, να ακούν και να μυρίζονται τα καθημερινά μας προβλήματα ζώντας μέσα σ΄ αυτήν την πόλη. Καταναλωτές Οι Χανιώτες καταναλωτές βρίσκονται μπροστά στις ίδιες δύσκολες οικονομικές συνθήκες όπως όλοι οι Έλληνες. Γιατί φτάσαμε σ’ αυτό θα το αναλύσουμε μια άλλη φορά, τώρα πρέπει να δούμε ώριμα τα αποτελέσματα. Σε μια ελεύθερη και «ανοιχτή» αγορά υπάρχει πληθώρα προϊόντων ανταγωνιστικών από τιμή, ποιότητα, ποσότητα κα. Το γεγονός είναι ότι αγοράζοντας οτιδήποτε από ξένη ή ξένων συμφερόντων επιχείρηση υποθηκεύεται το μέλλον των επιχειρήσεων και των εργαζομένων. Σαφώς εάν είναι ένα εξειδικευμένο προϊόν να γίνει η αγορά αλλά αν είναι παρόμοιο πρέπει να το σκεφτούμε περισσότερο. Επίσης η χαμηλότερη τιμή σημαίνει σχεδόν πάντα και χαμηλότερη ποιότητα και ειδικά σε προϊόντα που αφορούν τα παιδιά. Τα όποια παραπάνω έχουν οι Χανιώτες καταναλωτές ή οι ελλείψεις που υπάρχουν στα καταστήματα της πόλης μας δεν πρέπει να είναι αφορμή για να επισκέπτονται και να καταναλώνουν σε ξένες επιχειρήσεις οι οποίες κατά 95% εξασφαλίζουν τους τζίρους τους - το ευρώ μας - και το οποίο για κανένα λόγο δεν επενδύεται και δεν ενισχύει την τοπική οικονομία σπάζοντας έτσι την αλυσίδα της. Άλλωστε δεκαετίες τώρα οι ντόπιες επιχειρήσεις εκτός τις υπηρεσίες που προσφέρουν, προσφέρουν δουλειές και ο κοινωνικός τους ρόλος είναι μεγάλος ενισχύοντας ιδρύματα, εκκλησίες, συσσίτια, άπορους, εράνους, αθλητικά σωματεία, αθλητικούς ομίλους, σχολικές εκδρομές, σχολικούς διαγωνισμούς και ακόμα ευρύτερα στηρίζοντας τα τοπικά μέσα ενημέρωσης με τις διαφημίσεις παραμένοντας υγιή και ανεξάρτητα για τη συνέχιση του δημοσιογραφικού λειτουργήματος τους. Συμπεράσματα Τα παραπάνω που σημειώνω δεν θεωρώ ότι είναι κινδυνολογίες άλλωστε και πριν πέντε χρόνια τα ίδια λέγαμε και τότε ήμασταν απαισιόδοξοι, υπερβολικοί. Τώρα όμως νιώθουμε καθημερινά την πίεση της μείωσης της κατανάλωσης και της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία η αύξηση των δανείων προς επιχειρήσεις φτάνουν στο 40% κάθε χρόνο και οι ακάλυπτες επιταγές διπλασιάστηκαν μέσα σε ένα χρόνο! Γι αυτούς τους λόγους χρειάζεται αυτοί που πιστεύουν, αυτοί που ακόμα έχουν οράματα και αυτοί που ενδιαφέρονται για την τοπική οικονομία και κοινωνία να δουν πιο σοβαρά, οργανωμένα και αποφασιστικά τον ρόλο τους και μέσα από μια συντονισμένη προσπάθεια να μην καταντήσουμε άνεργοι με τεράστιες κοινωνικές επιπτώσεις ή εργαζόμενοι με δίμηνες συμβάσεις των ξένων εταιρειών.