Κρήτη – Αφρική σε 6 ώρες. Φιλόδοξα σχέδια έπεσαν στους ύφαλους της Ελληνικής πραγματικότητας
Πλώρη για τη Βόρεια Αφρική με τη δρομολόγηση πλοίου που θα συνέδεε ακτοπλοϊκά την Κρήτη με τη Λιβύη και την Αίγυπτο είχε βάλει η ΑΝΕΝΔΥΚ στο πλαίσιο ενός φιλόδοξου σχεδίου δραστηριοποίησής και εκτός των ελληνικών θαλασσίων συνόρων.
Μάλιστα είχε διενεργηθεί για λογαριασμό της εταιρίας σχετική οικονομοτεχνική μελέτη για τη διερεύνηση της τουριστικής αγοράς των δύο βορειοαφρικανικών χωρών και το συμπέρασμα που προέκυψε ήταν ότι μια τέτοια επένδυση θα μπορούσε να αποδώσει κέρδη.
Τα σχέδια της ΑΝΕΝΔΥΚ ωστόσο ναυάγησαν εξαιτίας των ανεπαρκών λιμενικών υποδομών στα νότια της Κρήτης.
Όπως εξηγεί στη ‘ΧτΚ’ ο αρχικαπετάνιος στην ΑΝΕΝΔΥΚ, και μέλος του Δ.Σ. της εταιρίας Ευστρ. Μπουρνάζος «διαπιστώσαμε ότι πραγματικά αξίζει τον κόπο να δρομολογήσουμε πλοίο στη γραμμή νότια Κρήτη- Αφρική. Στην πορεία όμως είδαμε ότι υπήρχε πρόβλημα. Δεν υπάρχουν ασφαλείς λιμενικές εγκαταστάσεις για να στηρίξουν μια τέτοια μεγάλη επένδυση της τάξης των 8 εκατ. ευρώ που θέλαμε να κάνουμε. Τα οφέλη από τη δημιουργία δρομολογίου που θα συνέδεε τη νότια Κρήτη με την Βόρεια Αφρική και συγκεκριμένα με τη Λιβύη που είναι πιο κοντά μας θα ήταν μεγάλα, αν σκεφτούμε ότι θα μπορούσαμε να κάνουμε εξαγωγές σε είδη που δεν παράγονται στη χώρα αυτή. Από τις επαφές που είχαμε κάνει είχαμε διαπιστώσει ενδιαφέρον των Λίβυων για γεωργικά μηχανήματα, νερό, φρούτα κλπ. Πιστεύω ότι αν κάναμε αυτή την κίνηση θα υπήρχε αποτέλεσμα και στον τομέα του τουρισμού. Άλλωστε οι Λίβυοι μας συμπαθούν και αν δεν κάνω λάθος το πρώτο κρουαζιερόπλοιο που έδεσε σε λιβυκό λιμάνι ήταν ελληνικό, μετά το άνοιγμα των συνόρων».
Τα πλάνα της ΑΝΕΝΔΥΚ προέβλεπαν τότε τη ναυπήγηση νέου σκάφους ειδικής κατασκευής μήκους 60-80μ που θα ανέπτυσσε ταχύτητα τουλάχιστον 30 μιλίων την ώρα και θα είχε τη δυνατότητα να πραγματοποιεί το δρομολόγιο Αγία Γαλήνη- Τρίπολη Λιβύης σε 4-5 ώρες, και αντίστοιχα Αγία Γαλήνη- Αλεξάνδρεια Αιγύπτου σε 6-7 ώρες.
Και αν η ιδέα φάνταζε υλοποιήσιμη στα μάτια των μετόχων και το διοικητικό συμβούλιο της εταιρίας πριν 4 χρόνια περίπου, τουλάχιστον ως προς οικονομικό-εμπορικό κομμάτι της- η σημερινή κατάσταση των νότιων λιμανιών στα νότια του νομού Χανίων πολύ απέχει από εκείνη που θα έπρεπε να είναι, ακόμη και για την απρόσκοπτη προσέγγιση των πλοίων της γραμμής κατά τα τακτικά τους δρομολόγια καθώς και την ασφαλή επιβίβαση και αποβίβαση του κοινού.
«Δεν υπάρχουν λιμάνια για να ελλιμενιστεί ένα μεγάλο πλοίο, της τάξης των 100μ-120μ, δεν το συζητάμε καν. Δεν υπάρχει χώρος ασφαλούς πρόσδεσης, επιβίβασης, αποβίβασης κλπ. Στη νότια Κρήτη δεν υπάρχει τώρα τέτοια δυνατότητα και μου φαίνεται και πολύ δύσκολο να δημιουργηθεί από ’δω και πέρα γιατί κάποια έργα που είχαν προγραμματιστεί έχουν ολοκληρωθεί. Δεν υπήρχε αρχική πρόβλεψη για ελλιμενισμό μεγάλων πλοίων.
Στα νότια του νομού Χανίων κατασκευάστηκαν κάποια μικρά αλιευτικά καταφύγια και ακόμη και τώρα δεν υπάρχει δυνατότητα ασφαλούς πρόσδεσης. Εγώ που είμαι καπετάνιος στο ‘Δασκαλογιάννης’ το μεγάλο πλοίο της ΑΝΕΝΔΥΚ, δεν έχω ασφαλή χώρο πρόσδεσης κάτω. Υπάρχει μια προβλήτα στο ανοικτό πέλαγος, μια ράμπα ουσιαστικά, και εκεί επιβιβάζεται και αποβιβάζεται ο κόσμος σε όλες τις καιρικές συνθήκες, σε δύσκολες πραγματικά συνθήκες. Πολλές φορές αναγκάζεται το πλοίο και πάει στην παραλία στην Αγία Ρουμέλη και φορτώνει τον κόσμο. Δεν είναι δυνατόν να συμβαίνει αυτό στη σημερινή εποχή. Αν δείτε σε τι κατάσταση είναι οι προβλήτες θα εκπλαγείτε. Από παλιά είχε ξεκινήσει το έργο στην Αγία Ρουμέλη αλλά πάγωσε. Επανειλημμένα ζητήσαμε, πιέσαμε να κατασκευαστεί ένα λιμάνι, ή ένας χώρος που να μπορεί να μας εξυπηρετεί τουλάχιστον το καλοκαίρι, αν όχι το χειμώνα, με μεγάλες προβλήτες κλπ αλλά τίποτε. Ήδη τώρα οι προβλήτες είναι κατεστραμμένες. Έχουμε ζητήσει από πρόπερσι να επισκευαστούν, αλλά δεν έχει γίνει τίποτε. Απλά, δεν υπάρχουν τα χρήματα, δεν έγιναν οι μελέτες; Δεν ξέρω, υπάρχει μια γενική αδιαφορία» επισημαίνει με πικρία ο κ. Μπουρνάζος συμπληρώνοντας ότι «στη Γαύδο έχει γίνει καλή δουλειά έστω και καθυστερημένα προχωρά το έργο του λιμανιού. Στη Χώρα Σφακίων έχει σχεδόν ολοκληρωθεί το λιμάνι, αλλά ο εξωτερικός λιμενοβραχίονας θέλει ενίσχυση γιατί η θάλασσα μπαίνει μέσα. Το Λιμενικό Ταμείο λέει ότι το καλοκαίρι θα ξεκινήσει η ενίσχυση του λιμενοβραχίονα. Θέλει και κει κάποιες διορθώσεις, όπως η διεύρυνση της εισόδου του λιμανιού. Στο Λουτρό η προβλήτα του λιμανιού έχει βυθιστεί έχει πέσει το ένα κομμάτι μέσα στη θάλασσα. Στην Αγία Ρουμέλη η προβλήτα θέλει επιμήκυνση γιατί είναι μήκους 25 μ και τα πλοία που δραστηριοποιούνται εκεί έχουν μήκος περίπου 60 μ με αποτέλεσμα το μισό πλοίο να περισσεύει και η επιβίβαση και αποβίβαση να μην είναι ασφαλής, καθώς δεν δένει με ασφάλεια το πλοίο. Άλλη μια προβλήτα που υπάρχει στο δυτικό μέρος της Αγίας Ρουμέλης έχει βυθιστεί και χρειάζεται επισκευή. Εκεί πήγαιναν τα πλοία γιατί ‘κόβει’ λιγάκι όταν ο καιρός είναι δυνατός και μπορούσαν και έδεναν. Κάποια έργα υποδομής στο Λουτρό και την Αγία Ρουμέλη έχουν μείνει πίσω και εγκυμονούν κινδύνους για τους επιβάτες».