Αστικό ΚΤΕΛ: Χρειάζεται άμεση λύση
Άδειες στάσεις και άδεια λεωφορεία. Αυτή είναι η εικόνα που παρουσιάζει το αστικό ΚΤΕΛ της πόλης των Χανίων. Με τα συνολικά 33 λεωφορεία (και mini bus), που διαθέτουν οι αστικές συγκοινωνίες μετακινούνται συνήθως λίγα άτομα, μετρημένα στο ένα χέρι, τις περισσότερες ώρες της ημέρας. Το καλοκαίρι η εικόνα είναι λίγο καλύτερη με τους τουρίστες να χρησιμοποιούν τα μαζικά μέσα μεταφοράς γιατί οι Χανιώτες δεν δείχνουν να τα προτιμούν. Αντίθετα προτιμούν το αυτοκίνητο τους ακόμα και για μια πολύ κοντινή απόσταση. Αρκετοί Χανιώτες, ηλικίας από 20 έως 30 χρονών, δεν το έχουν χρησιμοποιήσει ποτέ ή αν το έχουν κάνει, αποτελούσε τη τελευταία λύση. Δηλαδή δεν ήταν κάποιος γνωστός διαθέσιμος, ή ταξί και ο προορισμός ήταν πολύ μακριά, γιατί πολλοί είπαν ότι προτιμούν να περπατήσουν 30 λεπτά από το να περιμένουν το λεωφορείο μισή ώρα. Σύμφωνα με τον Αντώνη Χατζηδάκη, πρόεδρο του αστικού ΚΤΕΛ Χανίων , η επιχείρηση δεν έχει κερδοφορία. Σε ιδιώτες ανήκουν τα 29 λεωφορεία και τα 4 mini bus, στο αστικό ΚΤΕΛ Α.Ε. Είναι ένα κλειστό επάγγελμα και από το 1951 που ιδρύθηκαν, οι άδειες αλλάζουν χέρια δύσκολα, συνήθως μένουν σε μια οικογένεια και περνούν από γενιά σε γενιά. Όπως τονίζει ο κ. Χατζηδάκης, «τα Χανιά είχαν πριν χρόνια ιδανική συγκοινωνία, στη Χαλέπα περνούσε το λεωφορείο κάθε 5 λεπτά. Τώρα είναι άγνωστο από τη στιγμή που θα ξεκινήσει, πότε θα επιστρέψει, λόγω του κυκλοφοριακού, το οποίο αν δεν λυθεί δε θα υπάρξει ποτέ καλή συγκοινωνία». Ο Χανιώτης για να πάει από τα Δικαστήρια στην Αγορά θα πάρει το αυτοκίνητο του. Αυτή η συνήθεια όμως δημιουργεί στο κέντρο κυκλοφοριακό κομφούζιο. Ο πρόεδρος δηλώνει ότι αν κάποιος μπορέσει να του εγγυηθεί ότι σε 5 λεπτά θα είναι με το λεωφορείο στη δουλειά του θα το προτιμήσει. Οι παράνομες σταθμεύσεις σε συνδυασμό με τα διπλοπαρκαρίσματα κάνουν τη δουλειά των οδηγών πολύ δύσκολη και προκαλούν μεγάλη καθυστέρηση στη διαδρομή, καθώς το λεωφορείο πολλές φορές δεν χωρά να περάσει από τους δρόμους. Σε κάποιες περιπτώσεις βέβαια ζητείται και η συμβολή της Τροχαίας για να «ανοίξει» τον δρόμο. Εδώ τίθεται και το θέμα του εκσυγχρονισμού του αστικού ΚΤΕΛ. Από τη στιγμή που τα λεωφορεία είναι άδεια για αρκετές διαδρομές εντός της πόλης των Χανίων, η παρουσία περισσότερων μικρών λεωφορείων θα διευκόλυνε την κατάσταση. Ήδη υπάρχουν μόνο 4. Η αντικατάσταση όμως και άλλων με mini bus κοστίζει πολύ και αυτή τη στιγμή τα οικονομικά του ΚΤΕΛ Α.Ε. αλλά και των ιδιοκτητών δεν τους επιτρέπει τέτοιου είδους επενδύσεις. Όπως τονίζει ο πρόεδρος Αντώνης Χατζηδάκης όμως, «είναι στα σχέδια μας ,στο άμεσο μέλλον να προβούμε στην αγορά περισσότερων mini bus». Τα ήδη υπάρχοντα εξυπηρετούν τη διαδρομή για Λενταριανά, Άγιο Ιωάννη και Νέα Χώρα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο, αλλαγές μπορούν να γίνουν, όχι όμως σε όλα τα δρομολόγια. Για παράδειγμα μπορεί το λεωφορείο για Σούδα να φεύγει άδειο, αλλά όταν έρχεται το πλοίο, γεμίζει. Ο Γαλατάς, το Καλαμάκι και τα Κουνουπιδιανά είναι περιοχές που το μικρό λεωφορείο δεν θα εξυπηρετούσε. Στη Χαλέπα επίσης, με την λειτουργία του ΤΕΙ, υπάρχουν αρκετοί φοιτητές που χρησιμοποιούν λεωφορεία. Παράγοντας: Κόστος εισιτηρίου Η Newspepper ρώτησε πολίτες γιατί δεν χρησιμοποιούν τα λεωφορεία και αρκετοί απάντησαν ότι είναι ακριβό το εισιτήριο. Η τιμή του είναι 70 λεπτά. Αν υπολογίσουμε πόσο πρέπει να πληρώσει κάποιος που το χρησιμοποιεί 4 φορές την ημέρα για ένα μήνα, το κόστος ανέρχεται στα 42 ευρώ. Οι φοιτητές του ΤΕΙ πληρώνουν 40 λεπτά, ενώ οι φοιτητές του Πολυτεχνείου 35 λ. καθώς τα υπόλοιπα τα καλύπτει το ίδρυμα με ειδική σύμβαση. Οι μαθητές των σχολείων μέσα στην πόλη αγοράζουν το εισιτήριο με 0,40 ευρώ , ενώ οι μαθητές της Β΄ Ζώνης (π.χ. 7ο Ενιαίο Λύκειο- πρώην πολυκλαδικό) δίνουν 50 λεπτά. Ο πρόεδρος του αστικού ΚΤΕΛ υπογραμμίζει ότι το σύστημα που εφαρμόζεται στην Αθήνα με τις μηνιαίες κάρτες απεριορίστων διαδρομών, δεν συμφέρει στα Χανιά. «Όλοι οι Αθηναίοι χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς και αλλάζουν αρκετά λεωφορεία, ενώ στα Χανιά, θα είναι πολύ λίγοι εκείνοι που θα πληρώσουν μια μηνιαία κάρτα, που τελικά δεν θα τους συμφέρει». Πριν ένα χρόνο είχε γίνει συζήτηση για την έκδοση καρτών απεριορίστων διαδρομών, δεν κατέληξε όμως σε συμφωνία καθώς δεν είχε υπολογιστεί το κόστος της κάρτας. Στην Αθήνα το εισιτήριο του λεωφορείου κοστίζει 45 λεπτά. Η Αστική συγκοινωνία της πρωτεύουσας όμως επιχορηγείται από το κράτος. Αυτό το διάστημα εκπονείται μελέτη από το αστικό ΚΤΕΛ Χανίων, από συγκοινωνιολόγους η οποία θα αποσταλεί στο Υπουργείο Μεταφορών και Συγκοινωνιών, για να δοθεί χρηματοδότηση ή κάποια επιχορήγηση από πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο κ. Χατζηδάκης τονίζει ότι μόνο σε αυτή την περίπτωση μπορεί να μειωθεί η αξία του εισιτηρίου. Ηλικία λεωφορείων Τα πιο πρόσφατα αγοράστηκαν πριν 3 χρόνια, ενώ τα πιο παλιά πριν 15. Ένα καινούριο λεωφορείο κοστίζει περίπου 70 εκατομμύρια δραχμές.