Φαινόμενα βίας και σεξουαλικής κακοποίησης

Την ίδια στιγμή που η τραγική υπόθεση της εξαφάνισης του 11χρονου Άλεξ και η πιθανή δολοφονία του από μια παρέα ανηλίκων στη Βέροια συγκλονίζει το πανελλήνιο, προκαλώντας ερωτηματικά και προβληματισμό για την παιδική βία στα σχολεία, μια υπόθεση βίας και σεξουαλικής κακοποίησης σε Δημοτικό Σχολείο των Χανίων έρχεται να καταδείξει το μέγεθος του προβλήματος.

Παράλληλα γίνεται φανερή η έλλειψη δομών και ειδικού προσωπικού στα σχολεία για την αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων, με αποτέλεσμα η αποσιώπηση και η συγκάλυψη να θεωρούνται οι πλέον κατάλληλες μέθοδοι θεραπείας, προς αποφυγή του «κοινωνικού στιγματισμού».

ΞΥΛΟΔΑΡΜΟΙ, ΥΒΡΕΙΣ ΚΑΙ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ

Η ιστορία αφορά τρία αγόρια της Ε’ Δημοτικού που καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς είχαν παραβατική συμπεριφορά και ήταν εριστικά τόσο με τους δασκάλους όσο και με τους συμμαθητές τους.

Η συμπεριφορά αυτή πέρασε χωρίς συνέπειες για την παρέα των ανήλικων με αποτέλεσμα να προχωρήσουν σε ξυλοδαρμό και σε ύβρεις εναντίον συμμαθητών τους. Μάλιστα, το ένα από τα τρία παιδιά προχώρησε ακόμα παραπέρα και αποπειράθηκε να κακοποιήσει σεξουαλικά (με ένα στυλό;) ένα κοριτσάκι της Δ’ τάξης, αφού πρώτα το ανάγκασε να κατεβάσει το εσώρουχό του.

Η μικρή έτρεξε κλαίγοντας στη δασκάλα η οποία την παρέπεμψε στον διευθυντή που επιλήφθηκε του θέματος. Ο ανήλικος που είναι παιδί χωρισμένων γονέων και ζει με τη μητέρα του, μετά από πίεση παραδέχθηκε την πράξη του.

Σε μια άλλη περίπτωση, σύμφωνα με μαρτυρίες παιδιών που έφτασαν στο Σύλλογο Γονέων του σχολείου, η ίδια τριάδα των παιδιών μπροστά στα μάτια των συμμαθητών τους, ανάγκαζαν συμμαθήτριά τους της Ε’ Τάξης να τους χαϊδέψει τα γεννητικά όργανα.

Οι γονείς των δυο παιδιών που κλήθηκαν από τον διευθυντή του σχολείου, προσπάθησαν να δικαιολογήσουν τη συμπεριφορά των παιδιών τους λέγοντας ότι λόγω δουλειάς απουσιάζουν όλη μέρα από το σπίτι και ότι τα παιδιά τους προφανώς επηρεάστηκαν από «ερωτικά» έργα που είδαν στη συνδρομητική τηλεόραση. Μάλιστα τα δυο από τα τρία παιδιά έχουν διωχθεί κατά το παρελθόν από άλλα δυο σχολεία.

Η ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Η «ΧτΚ» ασχολήθηκε με το θέμα και μίλησε με τον διευθυντή του σχολείου, καθώς και με τη δασκάλα της Ε’ Τάξης, όχι για να εκθέσει στην κοινή γνώμη τους ανηλίκους ή το σχολείο ή τους άλλους εμπλεκόμενους, αλλά για να αναδείξει το πρόβλημα που υπάρχει στα σχολεία. Άλλωστε η αναφορά μας είναι ανώνυμη, αν και διαθέτουμε στα χέρια μας και μαγνητοφωνημένο υλικό από τη συνομιλία ενός κηδεμόνα που λαμβάνοντας γνώση του θέματος ανησύχησε και απευθύνθηκε στον διευθυντή και στη δασκάλα, απειλώντας μάλιστα να πάει στον εισαγγελέα.

Το συγκεκριμένο περιστατικό συνέβη στις αρχές Μαΐου. Ο διευθυντής του σχολείου ζήτησε από τον κηδεμόνα διορία για να επιληφθεί του θέματος και σε συνεργασία με τους δασκάλους αποφάσισαν να εντείνουν την επιτήρηση τόσο στις τάξεις όσο και στους υπόλοιπους χώρους του σχολείου και έκτοτε η παρέα των ανηλίκων ησύχασε.

Μιλώντας στη «ΧτΚ» τόσο ο διευθυντής όσο και η δασκάλα της Ε’ Τάξης του σχολείου, ναι μεν παραδέχθηκαν το πρόβλημα, ήταν όμως φειδωλοί στις δηλώσεις τους για ευνόητους λόγους. Ο διευθυντής στην αρχή της κουβέντας έκανε λόγο για «ζωηρά παιδιά», όταν όμως του αναφέραμε λεπτομέρειες, αναγνώρισε τις περιορισμένες δυνατότητες του σχολείου να επέμβει, καθώς και την έλλειψη ειδικευμένου προσωπικού.

Η ΚΑΤΑΓΕΓΡΑΜΜΕΝΗ ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ

Στην καταγεγραμμένη συνομιλία με τον κηδεμόνα, η δασκάλα παραδέχθηκε ότι το ένα από τα τρία παιδιά είχε επιτεθεί και τραυματίσει μια 22χρονη δασκάλα που τόλμησε να του κάνει παρατήρηση για τη συμπεριφορά του. Επίσης αναφέρθηκε εκτενώς στην επιθετική συμπεριφορά των τριών παιδιών και στις επαναλαμβανόμενες κλήσεις χωρίς ανταπόκριση προς τους γονείς τους, αλλά και στο κλίμα φοβίας και τρόμου που δημιουργούν στα άλλα παιδιά.

ΦΟΒΟΣ ΚΑΙ ΣΙΩΠΗ

Φόβος και σιωπή καλύπτει τα περιστατικά βίας στα σχολεία της Ελλάδας, σύμφωνα με την πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε ανάμεσα σε 5.000 παιδιά το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, την ίδια στιγμή που οι μαθητές ζητούν την εφαρμογή αυστηρότερων μέτρων απέναντι στους παραβάτες.

Στην έρευνα καταγράφεται ποσοστό 50% μαθητών που δηλώνουν ότι δεν αναφέρουν περιστατικά βίας που ζουν στο σχολείο. Από το υπόλοιπο 50% μάλιστα, οι περισσότεροι (86%) αναφέρουν τα περιστατικά σε φίλους, το 54% στην οικογένεια και το 22% στους καθηγητές ή στον διευθυντή του σχολείου. Φτώχεια όχι μόνο σε υλικά αγαθά, αλλά σε συναισθήματα (οικογένεια, κοινωνική στέρηση) και σε εκπαίδευση είναι τα αίτια της παιδικής βίας, Ζωή μέσα σε κακές οικογενειακές σχέσεις και χωρίς ενδιαφέροντα. Έτσι, περιγράφεται η ζωή που ζητεί επιβεβαίωση μέσα από νεανικές συμμορίες, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε έναν χρόνο πριν στην Κρήτη ανάμεσα σε 305 μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου.