Υπόθεση 6 υπουργών η προβολή ελαιολάδου

Αποκλείστηκαν από τον σχεδιασμό της κυβέρνησης οι άμεσα εμπλεκόμενοι φορείς.

Με 5,5 εκατομμύρια ευρώ, με τυμπανοκρουσίες και πολλές… υποεπιτροπές η κυβέρνηση ανακοίνωσε τις δράσεις της για την ανακήρυξη του 2006 σε Έτος Ελαιολάδου, αποκλείοντας από τον σχεδιασμό τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς και αναθέτοντας την προβολή του προϊόντος σε έξι … υπουργούς.

Οι στόχοι που τέθηκαν για το Ετος Ελιάς και Ελαιολαδου 2006, οι άξονες δράσης και τα συγκεκριμένα προγράμματα για τα 6 συναρμόδια Υπουργεία ανακοινώθηκαν πρόσφατα σε συνέντευξη Τύπου των υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γ. Αλογοσκούφη, Ανάπτυξης, Δημήτρη Σιούφα, Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, Ευάγγελου Μπασιάκου, Τουρισμού, Φάνης Πάλης Πετραλιά και του υφυπουργού Εξωτερικών, Ευρυπίδη Στυλιανίδη.

Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν οι στόχοι, οι άξονες και τα συγκεκριμένα προγράμματα κατά Υπουργείο για το Έτος Ελιάς και Ελαιόλαδου έχουν ως εξής:

* Η δημιουργία για την Ελλάδα εικόνας ποιότητας. Στόχος είναι το ελαιόλαδο να αποτελέσει όχημα για την προβολή της Ελλάδος, του ελληνικού τουρισμού και των ελληνικών ποιοτικών προϊόντων γενικά.

* Η εικόνα της Ελλάδας να συνδεθεί με το ελαιόλαδο, λόγω της Αρχαίας Ελληνικής Ιστορίας (Όμηρος, Ολυμπιακοί Αγώνες, κ.λπ.)

* H εικόνα της Ελλάδας να συνδεθεί με τις έννοιες ποιότητα, υγεία, γεύση.

Η προώθηση αποτελεί την τελική συνισταμένη, που προκύπτει από την αλληλεπίδραση και τον συντονισμό τριών επιμέρους συνιστωσών, α) την οικονομική και εμπορική, β) τη διατροφική και ιατρική, γ) την πολιτιστική.

Μιλώντας στη «ΧτΚ», ο διευθύνων σύμβουλος του Συνδέσμου Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης, Νίκος Μιχελάκης, επεσήμανε τον αποκλεισμό των εμπλεκόμενων φορέων από τον σχεδιασμό για το Έτος Ελαιολάδου, αν και συγκεκριμένα ο ΣΕΔΗΚ είχε φροντίσει έγκαιρα να καταθέσει τις προτάσεις του.

«Εμείς σαν ΣΕΔΗΚ όταν πληροφορηθήκαμε ότι το 2006 ανακηρύχθηκε σε έτος ελαιολάδου, αμέσως προχωρήσαμε και συντάξαμε μια πλήρη πρόταση και την υποβάλαμε στη Συντονιστική Επιτροπή που είχε οριστεί με Προεδρικό Διάταγμα. Η πρόταση αυτή είχε σημεία τα οποία αναφερόταν σε όλες τις φάσεις της παραγωγής και της εμπορίας ελαιολάδου. Επιπλέον είχε συγκεκριμένες προτάσεις για το τι έπρεπε να γίνει γενικότερα και για το τι θα μπορούσε να γίνει ειδικότερα από την πλευρά του ΣΕΔΗΚ, με τις δυνατότητες και τα μέσα τα οποία διαθέτει. Στη συνέχεια μας ζητήθηκε να υποβάλουμε εκ νέου την ίδια πρόταση, όταν η Συντονιστική Επιτροπή ξεκίνησε τη λειτουργία της, περί τα μέσα του περασμένου καλοκαιριού, αλλά δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχουμε πάρει απάντηση. Πρόσφατα επανήλθαμε για να ρωτήσουμε αν στις προβλέψεις της Επιτροπής περιλαμβάνονται δραστηριότητες τις οποίες είχαμε προτείνει, αλλά δυστυχώς και πάλι απάντηση δεν πήραμε. Μια πρώτη εκτίμηση είναι ότι είμαστε κάπως καθυστερημένοι, γιατί είμαστε σχεδόν στα μισά του χρόνου και ακόμη βρισκόμαστε στο στάδιο των εξαγγελιών. Ο χρόνος που μεσολαβεί δεν είναι αρκετός για να ολοκληρωθούν εύκολα οι δραστηριότητες. Οι άξονες τους οποίους έχει θέσει η κυβέρνηση για το Έτος Ελαιολάδου είναι 6 και η λογική είναι να συμμετάσχουν στην προσπάθεια αυτή 6 υπουργεία. Αυτό το οποίο μπορούμε να πούμε είναι ότι δεν φαίνεται να δίδεται η ευχέρεια σε άλλους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς να συμμετάσχουν, όπως είναι οι συνεταιρισμοί, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, βιομηχανίες τυποποίησης και εμπορίας και ο Σύνδεσμος Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης».

Οι βασικοί στόχοι του προγράμματος είναι:

* Προβολή – Προώθηση του προϊόντος (ελαιόλαδο, ελιά, παράγωγα) στην εσωτερική και διεθνή αγορά.

* Ανάδειξη της ποιότητας του Ελληνικού ελαιολάδου (εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο) με περαιτέρω διάδοση και εφαρμογή της πιστοποίησης και της τυποποίησής του.

* Ενίσχυση, μέσω συνεργειών, των συνδεδεμένων κλάδων του τουρισμού.

Η λειτουργία της επιτροπής

Η Επιτροπή πραγματοποίησε πέντε συναντήσεις σε διάστημα τεσσάρων μηνών όπου διατυπώθηκαν από τα αρμόδια υπουργεία τα προτεινόμενα μέτρα για την προβολή και προώθηση του Ελαιολάδου και της Ελιάς. Στο πλαίσιο των συναντήσεων αξιολογήθηκαν οι προτάσεις των φορέων που κλήθηκαν να συμμετέχουν στη διαδικασία καθορισμού των αξόνων δράσης και καθορίστηκε ένας ενδεικτικός προϋπολογισμός.

Οι προτάσεις που κατατέθηκαν από τα Υπουργεία στόχο έχουν την ενίσχυση της παρουσίας του ελαιολάδου στην εγχώρια, και κυρίως στη διεθνή αγορά, μέσα από δράσεις βελτίωσης της ποιότητας του προϊόντος, πολιτιστική και τουριστική προβολή της ελιάς. Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στις δράσεις ενίσχυσης της ποιότητας των προϊόντων ελιάς και ελαιολάδου καθώς και ενημέρωσης των καταναλωτών. Οι προτάσεις των Υπουργείων και οι τελικοί άξονες δράσεις συγκεντρώνονται σε κεντρικό και σε περιφερειακό επίπεδο.

Στις συναντήσεις της Επιτροπής συμμετείχε και ο συντοπίτης μας γενικός γραμματέας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης, Μανούσος Βολουδάκης.

Ο κ. Μιχελάκης εκτιμά, από τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι σήμερα, ότι οι περισσότερες δράσεις που επιλέχτηκαν για την προώθηση του ελαιολάδου είναι σε λάθος κατεύθυνση, καθώς έχουν δοκιμαστεί στο παρελθόν χωρίς τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

«Τις μέρες αυτές είδαμε στον Τύπο διάφορες ανακοινώσεις με τις οποίες εξαγγέλλονται από την κυβέρνηση τα μέτρα και οι άξονες πάνω στους οποίους έχει σχεδιαστεί η προώθηση του ελαιολάδου. Η προβολή ελαιολάδου, που είναι το ζητούμενο για τη χώρα μας, για να έχει αποτελέσματα πρέπει να γίνεται σε μια συνεχή και μεθοδευμένη βάση. Ποιες δράσεις επιλέχτηκαν να γίνουν για το Έτος Ελαιολάδου; Η διανομή φιαλιδίων σε ξένους επισκέπτες στα αεροδρόμια έχει δοκιμαστεί στο παρελθόν χωρίς τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Μάλιστα μια ειδικός στο θέμα, η δημοσιογράφος και σύμβουλος του Διεθνούς Συμβουλίου Ελαιολάδου κ. Ρίτζγουεη, είπε σε πολλούς από μας τότε ότι η ενέργεια αυτή δεν ήταν στη σωστή κατεύθυνση διότι δεν υπήρχε η ανάλογη ενημέρωση και οι περισσότεροι επισκέπτες θεώρησαν ότι τα φιαλίδια ελαιολάδου ήταν άρωμα ή διακοσμητικό αντικείμενο. Αυτό που πρέπει, κατά τη γνώμη μας να γίνει είναι η ενημέρωση των ξένων για τις καλές ιδιότητες του λαδιού σχετικά με την υγεία. Βέβαια αυτό που πρέπει να τονιστεί ιδιαίτερα είναι τα πλεονεκτήματα που έχει το δικό μας λάδι. Πρέπει λοιπόν η προβολή να επικεντρώνεται στα χαρακτηριστικά του δικού μας λαδιού. Μιλάμε για την κρητική διατροφή που έχει σαν βάση το ελαιόλαδο και είναι γνωστό ότι η διατροφικές συνήθειες των Κρητικών μελετήθηκαν από μια ομάδα επιστημόνων με επικεφαλής τον δρ. Κέης, πριν από 50 χρόνια. Η έρευνα διήρκεσε 10 χρόνια και διαπιστώθηκε ότι οι Κρητικοί είχαν καλύτερη υγεία, μεγαλύτερη μακροβιότητα και λιγότερες ασθένειες, γεγονός που αποδόθηκε στην διατροφή τους. Αυτό πρέπει να το εκμεταλλευόμαστε συνεχώς και να το προβάλλουμε, άσχετα αν τα τελευταία χρόνια η διατροφή μας έχει αλλάξει.

Δεν πρέπει να διαφημίζουμε την Μεσογειακή διατροφή, όπως έχει σχεδιαστεί να γίνει μέσα από τις δράσεις για το Έτος Ελαιολάδου και μάλιστα με χρήματα του ελληνικού κράτους. Φαίνεται ότι κάποιο υπουργείο θα διαθέσει ένα σημαντικό ποσό για να διαφημίσει τη Μεσογειακή διατροφή…», καταλήγει