Ανεβαίνουν οι πωλήσεις πανάκριβων αυτοκινήτων στα Χανιά

Θα ήταν ψέμα να ισχυρίζεται κανείς ότι το αυτοκίνητο είναι μονάχα μέσο μεταφοράς. Είναι και μέσον επίδειξης πλούτου και μάλιστα πολλοί προτιμούν να στερηθούν κάτι από την καθημερινότητά τους προκειμένου να αποκτήσουν ένα ακριβό αυτοκίνητο. Οι τράπεζες με ευέλικτα χρηματοδοτικά προγράμματα και πολλές δόσεις δίνουν την ευκαιρία σε όλους σχεδόν να μεταφέρουν το όνειρό τους σε τέσσερις ρόδες. Το αν θα έχει διάρκεια, αυτό εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.

Το 2003 ταξινομήθηκαν στο νομό Χανίων 3.407 αυτοκίνητα, το 2004 ο αριθμός των αυτοκινήτων ανήλθε στα 3.926 και το 2005 ταξινομήθηκαν 3.566. Μόνο τον Ιανουάριο φέτος ταξινομήθηκαν 459 αυτοκίνητα, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων.

Αντιπρόσωποι αυτοκινήτων στα Χανιά δίνουν στη ‘ΧτΚ’ την άποψή τους για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της αγοράς αυτοκινήτου στο νομό που εκτός των άλλων παρουσιάζει και κοινωνιολογικό ενδιαφέρον.

Ο διευθυντής πωλήσεων της Mercedes στα Χανιά κ. Στάθης Ρουκουτάκης επισημαίνει ότι «οι Χανιώτες είναι άνθρωποι υψηλής οικονομικής επιφάνειας. Τώρα πια όμως ο κόσμος κατάλαβε ότι εκτός από το να φτιάξει ένα ωραίο σπίτι είναι σημαντική και η ασφάλειά του στο δρόμο. Αυτός είναι ο λόγος που έρχεται και σε μας. Το πρώτο τετράμηνο του 2006 η εταιρία έχει πουλήσει στα Χανιά 29 αυτοκίνητα και κατέχει το 1,94% της τοπικής αγοράς».

Οι προτιμήσεις των πελατών της αρχίζουν και από τις μικρές κατηγορίες τονίζει ο κ. Ρουκουτάκης: «ήδη έχουμε αυξήσει το πελατολόγιό μας με ένα καταπληκτικό αυτοκίνητο το Α Class και σε 3θυρη και σε 5θυρη έκδοση. Έχουμε πελάτες και νέους ανθρώπους γιατί η εταιρία κατασκευάζει σπορ αυτοκίνητα όπως το A Class και το B Class που απευθύνεται σε οικογένειες γιατί έχει τεράστιους χώρους. Η εταιρίας μας άρχισε να ανεβαίνει γενικά στην Ελλάδα από το 1997. Αύξησε τα μοντέλα της, έφερε αυτοκίνητα που απευθύνονται σε νεαρότερες ηλικίες. Τώρα πια απευθυνόμαστε σε ηλικίες από 20-60 ετών, σε όλες τις κατηγορίες και για όλα τα βαλάντια. Βέβαια η εταιρία μας απευθύνεται σε οικονομικά ευκατάστατους ανθρώπους, αυτό είναι ξεκάθαρο, όπως επίσης και το γεγονός ότι το 60% των πελατών μας αγοράζει αυτοκίνητα μετρητοίς. Σε λίγους μήνες η αντιπροσωπεία της Mercedes στα Χανιά πρόκειται να μεταφερθεί σε νέες εγκαταστάσεις στην εθνική οδό κοντά στον κόμβο Μουρνιών ώστε να έχουμε στη διάθεση των ενδιαφερομένων όλα τα μοντέλα αλλά και για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών μας».

Ο αντιπρόσωπος Χανίων της Suzuki Ματθαίος Χαροντάκης αναλύει το φαινόμενο της αύξησης των πωλήσεων αυτοκινήτων τα τελευταία χρόνια που όμως το τελευταίο εξάμηνο κατά τον ίδιο εμφανίζει μια πτωτική τάση: «αυτή η πτωτική τάση θα συνεχιστεί απ’ ότι φαίνεται. Υπάρχει μια μετακίνηση του αγοραστικού κοινού προς τα ακριβά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Από την άλλη, η άνοδος της τιμής του πετρελαίου έχει στρέψει πολλούς σε αυτοκίνητα μικρού κυβισμού. Σε γενικές γραμμές η μεγάλη αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων τα τελευταία χρόνια οφείλεται περισσότερο στην απαλλαγή των τεκμηρίων. Ήταν ένα απωθημένο για τον Έλληνα να αποκτήσει αυτοκίνητο άνω των 2.000 κυβικών. Έτσι όμως εμφανίζεται ένας διχασμός στην αγορά. Από τη μια εκείνοι που προσπαθούν να πουλήσουν τα μεγάλα αυτοκίνητά τους για να πάρουν μικρότερα και από την άλλη εκείνοι που θέλουν το πολύ ακριβό αυτοκίνητο. Αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι ολοένα πολύ πιο ακριβά αυτοκίνητα κυκλοφορούν πια στα Χανιά άνω των 50.000 ευρώ, όπως είναι τα Μπόξτερ, Καγιέν, Χάμερ. Η αγορά θα ξεκαθαρίσει έως το τέλος του 2006. Θα πέσουν οι πωλήσεις των ακριβών αυτοκινήτων και θα ανέβουν εκείνες των πολύ ακριβών».

Αυτό σημαίνει ότι είμαστε -πολύ και πολλοί- πλούσιοι ή αγοράζουμε με πολλές δόσεις;

«Έχει βοηθήσει πάρα πολύ το γεγονός της χρηματοδότησης»

απαντά ο κ. Χαροντάκης και συμπληρώνει: « πλέον τα χρηματοδοτικά προγράμματα των τραπεζών είναι πολύ πιο ευέλικτα και με περισσότερες δόσεις απ’ ό,τι παλαιότερα. Για αυτό και την τελευταία 5ετία είναι ευκολότερο για κάποιον να αγοράσει σήμερα ένα ακριβό αυτοκίνητο σε σύγκριση με άλλα χρόνια. Επίσης συμβάλλουν στην άνοδο αυτή και οι προσφορές των εταιριών. Αυτό αποδεικνύει και αυτό που είπα και πριν, ότι δηλαδή η αγορά έχει αρχίσει να συρρικνώνεται και εταιρίες που παλαιότερα δεν έκαναν προσφορές έχουν αρχίσει να κάνουν».

Πόσο συνηθισμένο είναι να ‘χάνει’ κανείς το αυτοκίνητό του επειδή δεν αποπλήρωσε τις δόσεις του;

«Σύμφωνα με στοιχεία μιας τράπεζας προκύπτει ότι πέρυσι πανελλαδικά κατασχέθηκαν περίπου 50.000 αυτοκίνητα εξαιτίας αυτού του λόγου. Φέτος μόνο κατά το πρώτο τετράμηνο έχουν ήδη κατασχεθεί 30.000 αυτοκίνητα. Ασφαλώς είναι πολύ μεγάλος ο αριθμός.

Πάρα πολλοί αγοράζουν αυτοκίνητα χωρίς να έχουν σκοπό να τα αποπληρώσουν επειδή δεν έχουν την ανάλογη οικονομική δυνατότητα. Απλά για να κάνουν ‘εφφέ’ αγοράζουν αυτοκίνητο και το αποτέλεσμα είναι να χάσουν το αυτοκίνητο, να μπουν στη μαύρη λίστα των τραπεζών κι αν υπάρχει εγγυητής να τον παρασύρουν και αυτόν. Τους τελευταίους 24 μήνες μάλιστα είναι πολύ πιο δύσκολο να ‘βγάλουμε’ χρηματοδότηση για ορισμένους υποψήφιους αγοραστές. Υπάρχουν πολλοί που είναι στη μαύρη λίστα και επιπλέον οι τράπεζες έχουν αρχίσει να κάνουν πιο αυστηρά τα κριτήριά τους».

Πέρα από αυτά όμως διακύμανση παρουσιάζει η αγορά του αυτοκινήτου ανάλογα με την εποχή του χρόνου. Ο Δεκέμβριος είναι ο μήνας όπου σημειώνονται οι περισσότερες αγορές αυτοκινήτων σύμφωνα με τον κ. Χαροντάκη γιατί τότε κάνει κάποιος τον οικονομικό του απολογισμό και συχνά παρασύρεται από το εορταστικό κλίμα. Η αύξηση όμως του Δεκεμβρίου εμφανίζεται στα νούμερα του Ιανουαρίου που ακολουθεί, γιατί τότε γίνεται συνήθως η ταξινόμηση του αυτοκινήτου. Έτσι αντικειμενικά οι δύο πρώτοι μήνες του χρόνου εμφανίζουν ύφεση για να ακολουθήσει η άνοιξη που συχνά οι εταιρίες κάνουν εορταστικές προσφορές. Οι καλοκαιρινοί μήνες είναι ‘νεκροί’ για την αγορά αυτοκινήτου εκτός κι αν οι προσφορές ανεβάσουν ξανά και κατ’ εξαίρεση τις πωλήσεις.

Για τον κ. Εμμανουήλ Ροδουσάκη αντιπρόσωπο της Peugeot στα Χανιά «ο Έλληνας πάντα το αυτοκίνητο το θεωρούσε αντικείμενο προβολής κύρια, αλλά τώρα πια ζητά να αγοράσει κάτι καλύτερο. Θέλει να πάρει ένα αυτοκίνητο πιο ασφαλές, πιο μεγάλο, πάντα το ήθελε και τώρα που μπορεί, το παίρνει».

Πράγματι μπορεί;

«Αυτό είναι άλλη ιστορία. Στερείται άλλα πράγματα για να πάρει μεγαλύτερο αυτοκίνητο. Όσο για τα πολυτελή αυτοκίνητα, αυτά αγοράζονται με δόσεις άνω των 6 χρόνων. Πάντως γενικά το ποσοστό των πωλήσεων έχει ανέβει πάρα πολύ, αυτό είναι γεγονός. Βοηθάνε και τα μεταχειρισμένα Γερμανίας που έρχονται, ακόμη και 7 ετών».

Ποια είναι η τύχη των παλιών αυτοκινήτων όταν ο ιδιοκτήτης τους αγοράσει άλλο;

«Και αυτά μεταπωλούνται ή τα πετάνε αν είναι πολύ παλιά. Υπάρχει πάντως αγοραστικό κοινό και για τα παλιά».

Οι οικονομικοί μετανάστες τα αγοράζουν;

«Όχι ιδιαίτερα. Και αυτοί αγοράζουν καινούργια».