Ταλαιπωρία χωρίς τέλος για τους οδηγούς

Άρχισε η περίοδος που το κυκλοφοριακό κομφούζιο στο κέντρο των Χανίων γίνεται αισθητό και από πολλούς ανυπόφορο. Έρχονται οι τουρίστες με τα ενοικιαζόμενα Ι.Χ. και σε συνδυασμό με τον ήδη αυξημένο αριθμό των αυτοκινήτων των Χανιωτών, τις μεσημεριανές και βραδινές ώρες η κυκλοφορία πραγματοποιείται με μεγάλη δυσκολία.

Όλα αυτά θα αλλάξουν με την Μελέτη Οργάνωσης Κυκλοφορίας και Στάθμευσης Πεζών και Οχημάτων, που έχει εγκριθεί από το Δήμο Χανίων, αλλά ακόμη είναι άγνωστο το πότε θα εφαρμοστεί, καθώς εκκρεμεί η χρηματοδότηση της. Το οικονομικό κόστος της υλοποίησης της υπολογίζεται στα 2,2 εκατομμύρια ευρώ. Το κόστος της μελέτης καλύφθηκε από το ΥΠΕΧΩΔΕ και τώρα η Δημοτική αρχή ελπίζει το ίδιο Υπουργείο να πληρώσει και την υλοποίηση της.

Σύμφωνα με τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο, Άρη Παπαδογιάννη, «είναι μια δυναμική μελέτη που θα αλλάξει την εικόνα της πόλης των χανίων και θα διευκολύνει κατά πολύ την κυκλοφορία των οχημάτων». Σκοπός της όλης μελέτης είναι να αποφευχθούν όσο το δυνατόν γίνεται οι διασταυρώσεις σε κόμβους καθώς και να μειωθεί ο αριθμός των φαναριών.

Τι προβλέπει

Η κυκλοφοριακή μελέτη προβλέπει πολλές αλλαγές που σε αρκετούς πολίτες φαίνονται αδύνατες. Ίσως είναι επειδή έχουν συνηθίσει την οδό Ελευθερίου Βενιζέλου για παράδειγμα δρόμο διπλής κατεύθυνσης ο οποίος με τα νέα δεδομένα γίνεται μονόδρομος με φορά προς την Δημοτική Αγορά. Αναλυτικά:

Μονόδρομοι γίνονται οι οδοί, Ελευθερίου Βενιζέλου, Δημοκρατίας – με φορά προς τα Δικαστήρια, Μάρκου Μπότσαρη με φορά προς τα Δικαστήρια και η Μίνωος, ενώ μονόδρομοι είναι οι, Αποκορώνου, Κυδωνίας Νεάρχου, Δασκαλογιάννη, Νικηφώρου Φωκά, Πειραιώς, Καραολή Δημητρίου, Χατζημιχάλη Γιάνναρη.

Διπλής κατεύθυνσης παραμένουν οι οδοί, Ηρώων Πολυτεχνείου και Αναγνώστου Γογονή. Ακόμη στη μελέτη προβλέπονται δύο δρόμοι στο κέντρο της πόλης που αλλάζουν φορά! Η οδός Πλαστήρα δεν θα έχει κατεύθυνση προς την πλατεία της αγοράς αλλά θα έχει την ίδια κατεύθυνση με την οδό Αποκορώνου, ενώ η Αποκορώνου από το άγαλμα του Δασκαλογιάννη αλλάζει φορά ώστε ν’ αποφευχθεί η διασταύρωση στη Γεφυροπλάστιγγα.

Πεζόδρομοι

Δεν έχει όμως μόνο μονόδρομους η κυκλοφοριακή μελέτη, έχει και πεζόδρομους. Πρέπει να είμαστε από τις μοναδικές πόλεις της Ελλάδας που στο κέντρο δεν υπάρχει ούτε ένας πεζόδρομος. Ακόμα και στην Αθήνα, το εμπορικό κέντρο είναι πεζοδρομημένο. Έτσι, οδός Τζανακάκη από την Μπονιαλή, Δημοκρατίας από την Χαριλάου Τρικούπη, Κτιστάκη, Χιωτάκη, Αρχοντάκη και Μιχελιδάκη γίνονται πεζόδρομοι. Η δημοπράτηση του έργου έχει γίνει και βρέθηκε προσωρινός μειοδότης ώστε να αρχίσουν οι εργασίες.

Οι απόψεις των καταστηματαρχών σε αυτή την περίπτωση διχάζουν. Από τη μια πλευρά κάποιοι καταστηματάρχες πιστεύουν ότι η πεζοδρόμηση θα τους βγει σε καλό, ενώ κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν ότι μια τέτοια ενέργεια θα είναι καταστροφική για την εμπορική κίνηση. Η αλήθεια είναι ότι η νοοτροπία του Χανιώτη οδηγού είναι -να παρκάρω ακριβώς απ’ έξω από το μαγαζί που θέλω να ψωνίσω...-

Ο κ. Παπαδογιάννης σε ερώτηση για το πως θα μετακινούνται ηλικιωμένα άτομα ή και οι πολίτες που δεν θέλουν να πάρουν το αυτοκίνητο τους, απάντησε ότι, «θα εξυπηρετούνται με τα mini bus που θα δρομολογήσει ο δήμος Χανίων σε συνεργασία με το αστικό ΚΤΕΛ. Ήδη έχουμε ξεκινήσει μια συνεργασία με το αστικό ΚΤΕΛ σε επίπεδο μελετών για το πως μπορούμε να κάνουμε τις γραμμές των λεωφορείων ποιο ωφέλιμες για τον πολίτη. Είναι ευνόητο ότι θα επιτρέπεται η διέλευση των οχημάτων έκτακτης ανάγκης».

Ποδηλατόδρομοι

Ταυτόχρονα με την κυκλοφοριακή μελέτη, ο Δήμος Χανίων προχώρησε στη χρηματοδότηση μελέτης για τη δημιουργία ποδηλατόδρομων. Έτσι σε οδούς όπως είναι η Πειραιώς, η Νικηφόρου Φωκά, η Καραολή Δημητρίου σαν πρώτη φάση θα δημιουργηθούν ποδηλατόδρομοι οι οποίοι έπειτα θα επεκταθούν και σε άλλες οδούς όπως είναι η Ελευθερίου Βενιζέλου, η Δημοκρατίας, η Αποκορώνου και η Δημοκρατίας.

Οι ποδηλατόδρομοι θα ξεχωρίζουν είτε με υψομετρική διαφορά από τον ασφαλτοτάπητα, είτε με κάποιο τοιχίο. Όταν η κυκλοφοριακή μελέτη τεθεί σε εφαρμογή όπως είναι επόμενο, η στάθμευση των οχημάτων θα περιοριστεί, ή μάλλον θα εξαφανιστεί... από το κέντρο της πόλης. Σύμφωνα με τον κ. Παπαδογιάννη, «σε κάποιες περιπτώσεις φεύγουν όλα τα σταθμευμένα αυτοκίνητα, ενώ σε κάποιες άλλες από τη μελέτη προβλέπεται να επιτρέπεται η στάθμευση στη μια πλευρά του δρόμου». Η Δημοτική Αρχή τονίζει ότι η εφαρμογή της κυκλοφοριακής μελέτης δεν θα επιφέρει πολιτικό κόστος αλλά αντίθετα θα ωφεληθούν όλοι οι πολίτες από την εφαρμογή της.

Προσωπική εκτίμηση... είναι ότι δύσκολα ο Χανιώτης θα δεχτεί να μην παρκάρει εκεί που θέλει και να χρησιμοποιήσει μαζικό μέσο μεταφοράς, (τη στιγμή που χρωστάει στην τράπεζα το ακριβό αυτοκίνητο που έχει αγοράσει...). Αν η κυκλοφοριακή μελέτη υλοποιηθεί, επιτέλους αυτή η πραγματικά όμορφη πόλη θα πάρει μια ανάσα. Ας μην είμαστε απαισιόδοξοι...