ΜΑΡΚΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ: Ήσυχος με την συνείδησή του

Συναντήσαμε το Χρήστο Μαρκογιαννάκη στο πολιτικό του γραφείο στα Χανιά, μετά από προκαθορισμένο ραντεβού για τη συνέντευξη. Ήσυχος με τη συνείδησή του, μετά την παραπομπή του φακέλου για το σύστημα ασφαλείας των Ολυμπιακών Αγώνων στη Βουλή, δίνει την εντύπωση ανθρώπου που θέλει να πει πολλά, αλλά δε μπορεί. Αρνείται να επιβεβαιώσει ότι είχε εγκαίρως ενημερώσει τον Κ. Καραμανλή για την ανεπάρκεια του συστήματος C4I, αναλαμβάνοντας πλήρως την ευθύνη για το χειρισμό της υπόθεσης.

Σχολιάζοντας τον ανασχηματισμό της κυβέρνησης, δηλώνει κατηγορηματικά ότι ο Πρωθυπουργός είναι παντοδύναμος μέσα στο κόμμα, απαντώντας στα όσα γράφηκαν και λέχθηκαν για συγκυβέρνηση Ντόρας – Καραμανλή.

Υπάρχουν πολιτικές ευθύνες στην ηγεσία του υπουργείου Δημόσιας Τάξης για την παραλαβή του συστήματος C4I. Θα μπορούσε να γίνει κάτι διαφορετικό, που δεν έγινε;

Το πρόβλημα ήταν ότι το σύστημα δεν είχε κατασκευαστεί εγκαίρως, όπως προβλεπόταν από τη σύμβαση. Έπρεπε να έχει κατασκευαστεί μέχρι τις 5 Μαρτίου του 2004 και όχι μόνο αυτό αλλά θα έπρεπε να έχουν γίνει και τα τεστ δοκιμής και αποδοχής και επιπλέον θα έπρεπε να έχει εκπαιδευτεί και το προσωπικό που θα το χειριζόταν. Μετά τις 5 Μαρτίου προβλεπόταν να γίνει η εξοικείωση του προσωπικού στον χειρισμό του συστήματος. Αντί αυτού, στις 11 Μαρτίου που πήγα εγώ στο υπουργείο και κάνοντας την πρώτη σύσκεψη στις 15 Μαρτίου διαπίστωσα ότι το σύστημα ήταν έτοιμο κατά ένα μικρό ποσοστό, που δεν υπερέβαινε το 7%. Κατόπιν τούτου έγινε μια υπερπροσπάθεια, καθώς υπήρχαν προβλήματα και από την πλευρά της εταιρείας και από πλευράς του Ελληνικού Δημοσίου. Στο διάστημα από το Μάρτιο μέχρι τον Ιούλιο του 2004 έγινε μια υπερπροσπάθεια με αποτέλεσμα – όπως έλεγε η εταιρεία – να τελειώσει το σύστημα. Όμως για να το παραλάβει το Ελληνικό Δημόσιο, όπως προέβλεπε η σύμβαση, θα έπρεπε να γίνουν τα τεστ δοκιμής, η γενική δοκιμή και εν συνεχεία η αποδοχή. Ο χρόνος που απέμενε γι’ αυτή τη διαδικασία ήταν ελάχιστος, δεδομένου, - όπως εκ των υστέρων απεδείχθη – χρειαζόταν 6 έως 8 μήνες, για να διαπιστωθούν τυχόν ελλείψεις και αποκλίσεις. Τον Ιούλιο, λοιπόν, βρεθήκαμε στο εξής δίλλημα: Ή λέμε ότι το σύστημα δεν είναι έτοιμο, οπότε ήταν δεδομένο ότι οι Ολυμπιακοί Αγώνες θα ματαιωνόταν, διότι εκτός από την περιρέουσα ατμόσφαιρα στο διεθνές επίπεδο που ήταν εναντίον της χώρας μας στα θέματα ασφάλειας, υπήρχε και ένα επιπλέον θέμα: η ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων είχε σχεδιαστεί με προοπτική τη χρήση του συγκεκριμένου συστήματος.

Η κατάσταση ανάγκης και το δίλλημα στο οποίο βρεθήκαμε ήταν: ή παίρνουμε το C4I για χρήση στην κατάσταση που βρίσκεται και κάνουμε τη διαδικασία των τεστ παραλαβής στη συνέχεια ή δηλώνουμε ότι δε μπορούμε να κάνουμε ασφαλείς Ολυμπιακούς Αγώνες. Πήρα λοιπόν την απόφαση και πρότεινα την πρώτη λύση και επαναλαμβάνω ότι και τώρα αν βρισκόμουν στην ίδια θέση, πάλι το ίδιο θα έκανα…

Ήσασταν υφυπουργός Δημόσιας Τάξης την κρίσιμη περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων και είναι γνωστές οι πιέσεις που δεχόταν η χώρα μας για την ικανότητά της να τους τελέσει με ασφάλεια. Πολλές φορές έχετε κάνει λόγο για πιέσεις που δεχθήκατε από πολυεθνικές και οικονομικά συμφέροντα. Συσχετίζετε τις επιθέσεις που δέχεστε το τελευταίο διάστημα με τον χειρισμό αυτών των υποθέσεων;

Κατ’ αρχάς, δεν έχω πει ποτέ ότι δέχτηκα πιέσεις από οικονομικά συμφέροντα. Εκείνο το οποίο έχω πει είναι ό,τι παρά το γεγονός ότι υπήρχε υπερπροσφορά για αγορά συστημάτων ασφαλείας, δεν αγόρασα το παραμικρό, διότι πρώτα απ’ όλα δεν υπήρχαν χρήματα και δεύτερον, όλες οι συμβάσεις και όλες οι αγορές είχαν γίνει από την προηγούμενη κυβέρνηση.

Οι επιθέσεις τις οποίες δέχομαι τον τελευταίο καιρό και είναι ορχηστρωμένες, ασφαλώς, και έχουν βάθος χρόνου και διάρκεια, εκτιμώ ότι δεν είναι τυχαίες, αλλά δε μπορώ αυτή τη στιγμή να τις συνδέσω άμεσα με το C4I ή γενικότερα με τη δουλειά μου στο υπουργείο Δημόσιας Τάξης. Εκτιμώ ότι τα ελατήρια ήταν τελείως διαφορετικά.

Πολλοί ερμήνευσαν την ενέργειά σας, να δημοσιοποιήσετε την επιστολή με την οποία, έγκαιρα, είχατε ενημερώσει τον Πρωθυπουργό για την ανεπάρκεια του συστήματος, ως προσπάθεια αποποίησης πολιτικών ευθυνών, αν υπάρχουν. Τι απαντάτε;

Πρώτα απ’ όλα, δεν είπα σε κανέναν ότι ενημέρωσα τον Πρωθυπουργό. Μάλιστα, όταν προσπάθησαν να μου εκμαιεύσουν αυτή την απάντηση, είπα χαρακτηριστικά ότι «το που αναφέρομαι είναι πρόβλημα δικό μου», κάτι το οποίο επαναλαμβάνω και τώρα. Σε τηλεοπτική εκπομπή, διάβασα την τελευταία παράγραφο της επιστολής την οποία απέστειλα, όχι για να αποσείσω τις ευθύνες μου, τις οποίες αναλαμβάνω πλήρως, αλλά και γιατί όσοι συμφώνησαν με την πρότασή μου και ιδιαίτερα το ΚΥΣΕΑ, πείστηκαν όχι γιατί μελέτησαν το πρόβλημα σε βάθος (πράγμα αδύνατον, καθώς δεν υπήρχε χρόνος), αλλά γιατί πείσθηκαν από τη δική μου εισήγηση. Ως εκ τούτου, αναλαμβάνω πλήρως την ευθύνη και αν αναφέρθηκα στην επιστολή το έκανα για να καταδείξω ότι ήμουν προφητικός από τότε, και πως, όπως κι αν ενεργούσα θα ερχόταν το πλήρωμα του χρόνου που κακοήθεις θα μου έκαναν επίθεση.

Ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης Π. Σταυρουλάκης, που συνέταξε την έκθεση για το σύστημα C4I και θεωρείται κορυφαίος επιστήμονας στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, αναφέρει ότι τα τηλέφωνα με κρυπτοφώνηση που χρησιμοποιεί η ελληνική κυβέρνηση δεν παρέχουν καμία ασφάλεια, καθώς η προμηθεύτρια αμερικανική εταιρία SAIC φέρεται να κατέχει όλα τα «κλειδιά» τους. Ισχύει κάτι τέτοιο;

Ο κ. Σταυρουλάκης είναι ένας μεγάλος επιστήμονας, αλλά δεν ήταν αυτός που συνέταξε την έκθεση για το C4I. Ήταν μέλος μιας 20μελούς ομάδος επιστημόνων, οι οποίοι ασχολήθηκαν με τον έλεγχο του συστήματος και αν αυτό ήταν σύμφωνο με τις προδιαγραφές που προέβλεπε η σύμβαση. Πράγματι, συντάχθηκαν εκθέσεις για κάθε υποσύστημα ξεχωριστά, καθώς το C4I έχει 31 υποσυστήματα, στις οποίες αναφέρονται όλες οι λεπτομέρειες για τη λειτουργικότητα τους. Ένα από τα υποσυστήματα, το ΤETRA (σύστημα επικοινωνιών, ουσιαστικά κλειστό κύκλωμα κινητής τηλεφωνίας για τα σώματα ασφαλείας και κυβερνητικά στελέχη), σύμφωνα με τη σύμβαση, για να είναι απόλυτα ασφαλείς οι ενδοεπικοινωνίες θα πρέπει η κρυπτοφώνηση να είναι ασφαλείας επιπέδου Γ, δηλαδή ο υψηλότερος δείκτης ασφαλείας. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μια φάση που η SAIC (προμηθεύτρια εταιρεία) έδωσε διαβεβαίωση ότι η ασφάλεια στην κρυπτοφώνηση είναι επιπέδου Γ. Μένει όμως να ελεγχθεί αυτό αν είναι αληθές και καθώς τα ελληνικά επιστημονικά δεδομένα δεν επιτρέπουν αυτή διαπίστωση, απευθυνθήκαμε σε ιταλική εταιρεία που εξειδικεύεται σε αυτό το αντικείμενο και περιμένουμε τα αποτελέσματα…

Ένα από τα σενάρια που κυκλοφόρησε την επίμαχη περίοδο της παραίτησής σας, έκανε λόγο για «ηρωϊκή έξοδο» από την κυβέρνηση, ενόψει αποκαλύψεων. Από πότε γνωρίζατε την παραπομπή της υπόθεσης στη Βουλή, βάσει του νόμου περί ευθύνης υπουργών; Είχαν σχέση οι γνωστές δηλώσεις σας εναντίον του κ. Λινού;

Κατ’ αρχάς να έχετε υπόψη σας το εξής: Εγώ έμαθα για την παραπομπή του φακέλου από τον Άρειο Πάγο πρώτα στον υπουργό Δικαιοσύνης, ο οποίος και με ενημέρωσε και εν συνεχεία στη Βουλή, μια εβδομάδα πριν. Όπως διαπίστωσα από τα έγγραφα, τα οποία είχα στη διάθεσή μου, στον Άρειο Πάγο περιήλθε η σχετική δικογραφία στις 12 Ιανουαρίου. Ουδόλως εγνώριζα ότι υπήρξε κάποια προκαταρτική εξέταση γι’ αυτή την υπόθεση. Εγώ είχα παραιτηθεί στις 10, άρα δε μπορούσα να ξέρω τι θα συμβεί ή τι θα έκανε ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου. Για μένα είναι λανθασμένη ενέργεια, σε κάθε περίπτωση, η διαβίβαση του φακέλου, για τον εξής απλούστατο λόγο: Ο Εισαγγελέας, πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις, δε μπορεί να προτρέχει. Πρέπει πρώτα να διαπιστώνει αν υπάρχει έγκλημα και εν συνεχεία να αναζητεί τους εγκληματίες. Στην προκειμένη περίπτωση, ο υπεύθυνος ασφάλειας των Ολυμπιακών Αγώνων, στρατηγός Κωνσταντινίδης, κατέθεσε ένα υπόμνημα στο οποίο περιέγραφε το δίλλημα και την κατάσταση που αντιμετωπίσαμε την περίοδο εκείνη. Είπε ότι ο προβληματισμός ήταν μεγάλος, ότι επελήφθη το ΚΥΣΕΑ και ότι την εντολή την πήρε από το Χ. Μαρκογιαννάκη. Έπρεπε, λοιπόν, ο Εισαγγελέας να ερευνήσει αν όντως συνέτρεχαν αυτές οι προϋποθέσεις ή αν το κάναμε για να βλάψουμε το Δημόσιο και να ωφελήσουμε την ξένη εταιρεία.

Ηρωική έξοδο από την κυβέρνηση δεν είχα κανένα λόγο να κάνω, διότι δεν είχα κάνει κάτι το μεμπτό… Δεν σας κάνει εντύπωση ότι παρόλο που έχει περάσει μια εβδομάδα, κανείς από το ΠΑΣΟΚ δεν έχει βγει να καταφερθεί εναντίον μου ή εναντίον της κυβέρνησης γι’ αυτή την υπόθεση;

Την ευθύνη την φέρουν αυτοί οι οποίοι έκανα αυτή τη σύμβαση, για την οποία έχω πολλά να πω, καθώς και για την απίστευτη καθυστέρηση που υπήρξε.

Είναι ανθρώπινο να νοιώθετε κάποια πικρία για τον τρόπο με τον οποίο απομακρυνθήκατε από την κυβέρνηση. Πολλοί κάνουν λόγο για «πολιτικό τέλος» του Χρήστου Μαρκογιαννάκη, μετά τις τελευταίες εξελίξεις. Τι τους απαντάτε;

Όσον αφορά το C4I, επαναλαμβάνω ότι δεν υπάρχει ούτε μια περίπτωση στο δισεκατομμύριο να μου αποδοθούν ευθύνες, διότι το θέμα είναι γνωστό, κουβεντιάστηκε και έγινε κατανοητό ότι βρεθήκαμε μπροστά στο δίλλημα «το μη χείρον βέλτιστον». Μάλιστα, μπορώ να πω ότι το απολαμβάνω γιατί μου δίνει μεγαλύτερη δημοσιότητα και στο τέλος θα με ωφελήσει… Βέβαια, δεν έχω μιλήσει με κάθε λεπτομέρεια για το τι έχει συμβεί με το C4I. Πράγματι υπάρχουν ευθύνες, αλλά όχι σε εμένα. Εγώ δούλεψα σκληρά, τίμια και ξεκάθαρα και έφτασα στο σημείο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες να επιβάλω στην SAIC –που κατά την άποψή μου είχε ευθύνες στην καθυστέρηση – πρόστιμο 100.000 ευρώ μηνιαίως για να πληρώνουμε τους συμβούλους που πήραμε για αυτό το θέμα…Οφείλω να πω ότι αυτό το σύστημα μας δυσκολεύει πάρα πολύ στο να βρούμε μια φόρμουλα, προκειμένου να τελειώσει. Μέχρι και την ημέρα του ανασχηματισμού συμμετείχα στις συσκέψεις του υπουργείου Δημόσιας Τάξης και μου κάνει εντύπωση γιατί κάποιοι – ακόμα και συνάδελφοί μου το βλέπουν πολύ επιφανειακά…

Από την άλλη πλευρά, σας στήριξαν με δηλώσεις τους οι συνάδελφοί σας βουλευτές που εκλέγονται στο Νομό Χανίων και όλοι οι φορείς του Νομού, θεωρώντας «πλήγμα» την παραίτησή σας.

Με στήριξε ο χανιώτικος λαός, ανεξάρτητα από τον πολιτικό χώρο στον οποίο ανήκει ο καθένας ξεχωριστά και αυτό είναι το σημαντικό. Δε μιλάω για επώνυμους, μιλάω για τον λαό και ήταν απόλυτα ειλικρινής στήριξη. Άλλωστε το διαπιστώνω όταν πηγαίνω σε διάφορες περιοδείες. Μαζεύεται περισσότερος κόσμος, ακόμα και από τον κόσμο που συγκεντρώνεται κατά την προεκλογική περίοδο. Είναι εντυπωσιακό…

Όσον αφορά τη δυνατότητα παρέμβασης για τα θέματα του Νομού Χανίων, δεν έχω το παραμικρό πρόβλημα. Αντίθετα μπορώ να πω ότι οι πρώην συνάδελφοι – υπουργοί είδαν την περίπτωσή μου σαν εξεζητημένη περίπτωση και με αντιμετωπίζουν με ακόμα μεγαλύτερη κατανόηση. Έτσι, με ακόμα μεγαλύτερη ευκολία, μπορώ να διεκπεραιώνω υποθέσεις και να βοηθάω τον τόπο. Απλά το πρόβλημα είναι η ταχύτητα. Δηλαδή, όταν ήμουν στο υπουργείο είχαμε τα τριψήφια τηλέφωνα και ανά πάσα στιγμή μπορούσα να επικοινωνήσω με τον οποιοδήποτε υπουργό ή άλλο κυβερνητικό στέλεχος. Τώρα πρέπει να το κάνω μέσω της γραμματέως του, να ζητήσεις ραντεβού και να περιμένεις. Είναι λοιπόν θέμα χρόνου και μόνο και όχι δυνατότητας παρέμβασης.

Πως είδατε τον πρόσφατο ανασχηματισμό της κυβέρνησης; Ήταν επικοινωνιακός, όπως ισχυρίζεται η αντιπολίτευση, ανασχηματισμός ουσίας που θα δώσει μια καινούργια «πνοή» στην κυβέρνηση ή ανασχηματισμός ισορροπιών;

Πολλές φορές, στη μακρά πολιτική αλλά δημοσιοϋπαλληλική μου σταδιοδρομία έχει συμβεί άνθρωποι με περγαμηνές και με πτυχία να μην προτιμώνται ως συνεργάτες και να βλέπουμε σε μια υψηλή θέση έναν άνθρωπο με απολυτήριο Λυκείου, διότι διαπιστώνεις ότι είναι πιο συνεργάσιμος, πιο επικοινωνιακός, πιο αποτελεσματικός. Επομένως, δεν έχει σημασία το όνομα ούτε το πολιτικό βάρος. Σημασία έχει ο Πρωθυπουργός, ο οποίος είναι ο μαέστρος της ορχήστρας, με ποιους κρίνει ότι μπορεί να συνεργαστεί καλύτερα. Πιστεύω ότι ο Καραμανλής έκανε κάποιες κινήσεις, διότι εκτιμά ότι με αυτούς τους ανθρώπους μπορεί να συνεργαστεί καλύτερα και να είναι αποδοτικότερο το έργο της κυβέρνησης. Δεν καταλαβαίνω τα όσα ακούγονται περί ισορροπιών. Ποιος μπορεί να είναι αντίβαρο μέσα στην κυβέρνηση Καραμανλή;

Όλοι μιλούν για την Ντόρα Μπακογιάννη.

Με την κυρία Μπακογιάννη έχω πάρα πολύ καλές σχέσεις, αλλά σε αυτή τη φάση ο Καραμανλής είναι παντοδύναμος μέσα στο κόμμα και κανείς δε μπορεί να του αμφισβητήσει αυτή την κυριαρχία. Αντίθετα η τοποθέτηση της κ. Μπακογιάννη στην κυβέρνηση πιστεύω ότι έχει να κάνει με την αναγνώριση που έχει ως δήμαρχος της Αθήνας την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, είναι γνωστή ως θυγατέρα πρώην Πρωθυπουργού και ο σύζυγος ήταν θύμα τρομοκρατικής ενέργειας. Επομένως έχει να κάνει με μια προσωπικότητα που διεθνώς δεν είναι άγνωστη, αντίθετα, τυγχάνει διεθνούς αναγνώρισης ιδιαίτερα στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη. Το δεύτερο είναι ότι είχε μια πετυχημένη θητεία στο Δήμο, που μπορεί να υπάρξει ανάλογη προσδοκία για επιτυχημένη πορεία στο υπουργείο Εξωτερικών και γι’ αυτό το λόγο επελέγη από τον Πρωθυπουργό. Δεν την έβαλε εκεί ο Καραμανλής για να διατηρήσει ισορροπίες. Δε φοβάται κανένα ο Καραμανλής…